Julen 2013

 

Under tiden som kåsör på Radio Kristianstad avslutade jag alltid säsongen med att läsa en bön av det lite mer profana slaget kallad "Mors julbön". Senast det begav sig var julen 2011.
 
Julen 2012 var mina böner av ett helt annat slag, mer förtvivlade, mer desperata och mer privata. Och inte anpassade varken för radio eller att lägga ut på bloggen.
 
Nu inför julen 2013, har sorgen och smärtan fått ge vika för saknad och lättnad. Vi går mot den första julen utan en älskad men vi går också mot en jul där tacksamheten över dem som finns kvar och det jag har är större än någonsin.
 
Därför kan jag återigen lyfta blicken en liten bit ovanför tåspetsarna och få ihop en önskelista inför julen 2013. Den är ungefär den samma som tidigare år, bara lite uppdaterad för att stämma överens med 2013 års standard. Den förra kändes som sagt så 2011.
 
Så här kommer den då,
 
"Mors julbön Anno 2013"
 
Om det finns nån gud som har mig kär
Snälla lyssna för min önskelista kommer här.
 Jag önskar mig julmust, prinskorv och revbensspjäll
Jag önskar slippa Bingolottos uppesittarkväll
 

Jag önskar lutfisk, jansson och gröt som är het.

Jag önskar hårda, mjuka, runda, platta paket   

Ja det känns som om det mesta duger

Alltifrån badsalt till råsaftscentrifuger

 

Jag önskar en gran full med kulor, flaggor och glitter

vill ta time out från bloggar, face book och twitter 

Bara göra sånt som känns kul och viktigt

Som att träffa vänner så där helt på riktigt

 

Koppla ur, koppla av, logga ut, pusta ut

Inte göra ett handtag förrän tjugondag Knut

Jag önskar att barnen håller sams med varandra

Uppför sig väl när vi är hos andra

 

Jag önskar en sån jul som man hade förr

Önskar att Lars Norén inte knackar på vår dörr

Jag önskar mig kärlek, värme och glada skratt

Vill ha en goder afton och en stilla natt

 

Och när juldagsmorgon glimmar

får jag sova ännu några timmar

Äta upp chokladasken jag fick igår

strunta i att det sätter sig runt midja, skinka och lår

 

Jag önskar att alla julklappar vore köpta

Golven bonade och ljusen stöpta

Helst  av någon annan än jag

För Jag säger ja tack till rut-avdrag

 

Men mest av allt önskar jag förstås fred på jorden

Och att alla hade mat på borden

Och åt alla barn önskar jag en jul som är vit

Omgivna av vuxna som inte är fulla och dricker sprit

 

Ett Vinslöv, ett Skåne, ett Sverige full av tolerans

Som ger varenda kotte exakt samma chans

Ett folk som inte drabbas av vrede

över att årets julvärd blev Petera Mede

 

Så god jul till renar, älgar och rådjurskid

ja god jul till varendate liten individ

God jul till alla snygga, fula, smala och feta

God jul önskar Albin, Elias, Ella, Jörgen och Agneta

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0