Den kyska lilla suggan

De senaste dygnen så har man i vart och vartannat statusfält kunnat läsa: "Vad betyder ditt namn?" och så står det typ "Den gudomliga" eller "den avundsvärda" eller något.

Själv vågade jag först inte kolla vad mitt namn betyder av rädsla att det skulle betyda något jag inte gillar.
Ni som följt Glädjebloggen genom åren vet ju att systrarna är döpta efter farmor och mormor och jag efter grisen. Detta har ni hört till leda. Men pga familjens namngivningsprinciper oroar jag mig för att mitt namn skall betyda t ex "Den lilla suggan " och har därför inte vågat kolla.

Men nu råkar jag veta att mitt namn betyder "den kyska " och det passar ju bättre.
Fast bäst hade det kanske passat med "hon som har ny tapet".

Jodå, nu har målaren varit här och fixar lite i köket. Det enda han inte gjort är att måla. Däremot har han vävt, men det gör honom inte till en vävare och han är heller ingen tapetserare för de gör helt andra saker än att tapetsera. Visst är det konstigt. Men å andra sidan så binder en borstbindare inte borstar. Nejdå, han röker.

Oavsett vad det kallas så har målaren gjort ett mycket gott jobb och hans fru kan vara stolt över honom. Och min man kan vara stolt över sin fru som valt en sådan snygg tapet och en så grann
( vit) färg intill.

När det gäller färger så har de olika färgfabrikanterna helt olika principer när de ger namn till sina nyanser. Medan Alcro ger sina kulörer beskrivande namn som "havsbris, månsand och tjärn" så ger Becker sina färger en mänsklig touch genom att kalla dem t ex Josefin, Roger eller Ellen.

Häromdagen, när vi var i färgaffären hörde jag dottern förtjust ropa "Mamma! Jag har hittat en färg som heter Agneta". Jag skyndade dit i tron att få se en färg vit och oskuldsfull, passande till det kyska namnet.
Men ack vad jag bedrog mig, när jag kom fram och kunde konstatera att den inte var vit utan grisrosa!

Kram
Agneta


Kommentarer
Postat av: Nina

Där ser du....det går inte att komma undan sitt ursprung ;) puss på dig:)

2012-03-16 @ 23:11:39
Postat av: Agneta

Nej,det förflutna kommer ikapp en förr eller senare.

2012-04-08 @ 21:17:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0