Folkdräktstrender

Jag har sedan urminnes tider haft ett vykort med kungafamiljen på vår gästtoalett. (Undrar varför det kallas gästtoalett, vi använder den mycket oftare än våra gäster).

Men problemet är att kortet nu suttit uppe så länge att det blivit lika skamfilat som kungens rykte, så jag måste nog ta ner det snart. Dessutom är inte kortet komplett eftersom varken prins Daniel eller prinsessan Estelle är med på bilden. Får nog skaffa ett nytt där alla är samlade, fast det kan bli svårt eftersom Madelene aldrig är hemma. Dessutom finns nog inte sverige-dräkten som sparkdräkt så då får kanske inte Estelle vara med eftersom de gärna vill vara enhetligt klädda, alla av kvinnligt kön i kungafamiljen.



Som ni ser är några av bilderna inklippta, som t ex den på kungen. Men jag försäkrar att bilden inte är manipulerad och att det är drottningen och inte Camilla Henemark på bilden.

Jag skulle verkligen inte vilja vara i Victorias kläder, de är ju asfula!

Har iofs inget emot folkdräkter även om de nog är lite opraktiska, men sverigedräkten är inte snygg, dessutom är den ju en sentida konstruktion och inte alls lika genuin som de provinsiella dräkterna.

Precis som onepiecen, den är inte alls lika genuin som t ex den klassiska gröna lantmannaoverallen eller den blåa Gotlandsmaskin diton. Dessutom ingick alltid en huvudbonad i samma stil, gärna med genomskinlig grön skärm. Det har man totalt missat med onepiecen.

Kram Agneta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0