Ny karriär?

Av någon anledning får jag alldeles gratis och utan att ha beställt den, tidningen Cosmopolitan hem i brevlådan, med jämna mellanrum.
Att jag egentligen är ca 20 år för gammal för den tidningen märks inte bara på att jag inte kan tänka mig bära de kläder som anmodas, eller på att jag inte hört talas om kändisarna det skrivs om. Nej, det märks framförallt på att vissa begrepp som förekommer i tidningen är helt okända för mig. T ex så intervjuas en "dejtingcoach".

Är det bara jag i hela detta avlånga land som missat att sådana titlar existerar? Jag bara frågar, lite lätt desperat. I vilket fall så hjälper hon, för det var en kvinna i det här fallet, singlar att dejta rätt personer på rätt sätt.

Vad är det för fel på gamla hederliga krogragg, som man, när kvällen är slut släpar med ut under lyktstolpen för att snabbkolla om han är hel och ren och tål dagsljus. Är svaret ja så är det väl bara att gå vidare. Eller?
Och om svaret är nej så får man väl spotta i näven och ta nya tag, eller alternativt bestämma sig för att lyktstolpstestet inte är så viktigt. Sänka sina krav helt enkelt.

Om det är sådan råd dejtingcoachen ger så kunde jag också ha blivit det. Om jag bara tänkt på det lite tidigare. Det fanns inte så mycket coacher då jag skulle välja karriär (eller partner). Det hette tränare och det var en hobby för sådana som tyckte det var kul med fotboll, pingis eller ishockey.

Om jag skall coacha någon i något som jag kan så får det nog bli media-coach. Inte så att jag skall coacha folk att bli omtalade i media, för där har jag inget att lära ut, utan jag får coacha dem i att välja rätt i tv-tablån, bokhandeln, bloggvärlden eller tidningshyllan. Det kan väl vara bra att få lite caoching på det så att man inte slösat bort sin dyrbara tid på usla tv-program, dåliga böcker, ytliga bloggar eller ointressanta tidningar.

I sommar har jag t ex läst orimliga mängder böcker, men bara en som skriver om galtspray. Så om ni är intresserade av att läsa om just det så kan ni höra av er så coachar jag er till rätt bok, mot en rimlig summa pangar. Nu är det inte så att boken i fråga handlar om galtspray, utan nämner det så där i förbigående. Men för mig som är döpt efter en grissugga är det stort nog att bara få läsa ett par meningar om det.

Jag tror inte att jag någonsin läst om det tidigare. Det stod säkert en hel del om galtspray i tidningen "Svinskötsel" som fanns i barndomshemmet. Men den läste jag aldrig då den stod sig dåligt i konkurrens med "Fårskötsel", "Land", "ATL", "ICA-kuriren", "Hemmets Journal" och "Gotlänningen" (sedemera "Gotlands Tidningar") som också fanns däe hemma. Så småningom kompletterades tidningsutbudet med i tur och ordning "Min Häst", "Min Hund", "Min pojkvän" "Starlet" och "Veckorevyn".

Men inte i någon utav dessa publikationer stod det något om dejtingcoacher, då när man behövde dem som bäst. Och skall jag vara ärlig så tycker jag nog att Diesel Fuel For Life funkar minst lika bra som galtspray, i alla fall på mig.

Kram
Agneta


Kommentarer
Postat av: Syster yster

Eftersom du nu gjorde en sån nostalgitripp i vårt utbud av tabloider under vår uppväxt så håller jag på att grubbla mig fördärvad över vad tidningen vi fick i söndagskolan hette, den fanns i två varianter en för de små och en för de stora, och det enda jag minns är att den för de yngre började på lill-?. Nu är jag inte helt säker på att du kan hjälpa mig med detta eftersom du varken hade tänder eller stövlar på den tiden. En annan sak jag grubblar över är, hur tänkte du när du antog smeknamnet efter en get när du redan var döpt efter en sugga?

2009-09-02 @ 20:41:35
Postat av: Anette

Jag vill minnas att på min tid bestod dejtcoacherna av intresserade nära vänner och betalda syskon. Man satt uppkrupen på sängen och diskuterade hit och dit delandes en stor skål popcorn. Man skrev + och - listor som jämfördes och analyserades noga. Fula skor kunde vägas upp mot hur han förde fingrarna genom håret...

Nej, jag vet inte om det var bättre förr, men det var i alla fall lättare.

Kram

//A

2009-09-02 @ 22:52:54
URL: http://ekelundskan.blogg.se/
Postat av: H-et

Kan inte även gamla hederliga "caféragg" vara att föredra?

2009-09-03 @ 08:01:20
Postat av: Agneta

Syster Yster:Jag minns inte heller vad den hette men förmodligen något med Jesus. Fast "Lill-Jesus" låter inte helt rätt. Men jag minns i alla fall att någon, dock inte vi, brukade lägga dem i prästens brevlåda medan vi väntade på att bli hämtade. Det tyckte vi var förfärligt busigt.

Jag tog mig smeknamnet Gullspira långt innan jag fått veta sanningen om mitt namn.

Anette:Ja nog var vi bättre förr.

H-et:Café-ragg är inte att förakta. Det brukar vara hyfsat ljust också så man behöver kanske inte dra med dem ut under lyktsiolpen.

2009-09-06 @ 21:40:59
URL: http://gladjebloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0