Stora bröst

-månaden är nu slut för i år och åtskilliga miljoner har samlats in till förmån för bröstcancerforskningen. Hela kampanjen toppades med en gala i Malmö arena i förrgår där vi fick ta del av många gripande berättelser och människoöden som griper tag om en och berör ända in i hjärteroten. Berättelseer om unga mödrar och fruar som får lämna jordelivet alldeles för tidigt då de faller offer för denna fruktansvärda sjukdom. Men förvånansvärt många berättelser får ett lyckligt slut då faktiskt 80% av kvinnorna övervinner sjukdomen, med livet i behåll men med många erfarenheter rikare och en helt annan syn på livet och med helt andra prioriteringar kan man tänka sig.

Varje gång jag ser sådana program tänker jag att jag har mycket att lära och lovar att bli en bättre människa, mamma, hustru, syster och vän. Ta vara på livet lite bättre helt enkelt. Ibland lyckas jag för ett tag, men så småningom trillar jag tillbaka i samma gamla hjulspår med gnäll, tristess och ytligheter. Därför är det bra att man då och då blir påmind om att inget är självklart och för evigt, så att man kan bli lite mer ödmjuk inför livet.

En annan sjukdom som sprider sig just nu är svininfluensan, som ökar lavinartat i Sverige för tillfället, med dubblet så många fall denna vecka jämfört med förra. Men nu på tisdag skall min älskade treklöver vaccineras och vilket år som helst är det min tur. Men man har i alla fall hunnit med att vaccinera prioriterade grupper, såsom sjukvårdspersonal, hjärtpatienter, mindre barn och Leksands ishockeylag.

Kram
Agneta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0