Håll drömmen vid liv

Med exakt en månad kvar till 12-årsdagen presenterade sonen idag ett första utkast till önskelista. Som vanligt kan man skönja ett visst tema. Under årens lopp har temana varit bl a ishockey, cykel, kross och hemelektronik.
Årets tema är musikinstrument. Eller vad sägs om följande:
- Akustisk gitarr med mick
- Bas och förstärkare
- Gitarrstack (kostar mellan 5000 och 70 000, enligt uppgift från sonen)
-El-gitarr t ex Epiphone, Gibson, Les Paul sunburst eller Flying V

Och till sist, för att ha något billigt alternativ att önska från avlägsna släktingar:
- Spettekaka.

Tiläggas bör att det i tegelvillan redan finns 6 gitarrer (vi är 5 i familjen, varav 2 inte spelar alls). Men har man ett intresse så....

I mitt barndomshem fanns en gitarr som jag aldrig någonsin tagit ett endaste ackord på. Mina systrar använde den dock när de gick på gitarrkurs i Vuxenskolans regi med Classe Edmark. När jag var stor nog att börja gitarrkurs så var den nerlagd men jag hade väldigt roligt med gitarrfodralet som var ljusgrått och därför gick utmärkt att leka elefant med om man satt i armen där som gitarrhalsen skulle stickas in. Man såg visserligen ingenting, men man hörde desto mer. Som t ex när mellansystern spelade "Get back" på den aldrig särskilt välstämde guran.

Jag minns inte vad jag önskade mig när jag fyllde 12, kanske något nytt att leka med när jag tröttnat på gitarrfodralet.

Kram
Agneta

Kommentarer
Postat av: Ingvar

Eftersom rätt skall vara rätt måste jag bara påpeka att jag inte hade Classe Edmark som gitarrlärare utan Mats Hagström som för övrigt hade likadan frisyr och skägg då för 35 år sen som "Vän av ordning" har nu, han såg ut lite som Demis Roussos om någon minns honom. Vad det gäller Get back så fick du förmånen att sjunga den till mitt gitarrackompanjemang men du envisades med att sjunga den i 45 varvs hastighet och jag spelade faktiskt i 33 varv. Det gråa gitarrfodralet var en trevlig leksak och jag är glad att det var det du trädde över huvudet så att du inte tog ditt blockflöjtsfodral som farmor la i sin WC-hink. Musik var väl helt enkelt inte din grej men vi systrar lät dig vara med på ditt sätt ändå, som elefant alltså.

2009-05-02 @ 19:07:01
Postat av: christel

Hi, jag spelade dragspel men berätta det inte för någon..

2009-05-03 @ 14:14:13
URL: http://kottenliv.blogspot.com
Postat av: Vän av ordning

Vad vän av ordning tycker om Demis Roussos (och även Julio, Carola m fl) framgår med all önskvärd tydlighet i detta lilla klipp från PopGiss 2008:



http://www.youtube.com/watch?v=Y8G6XGTu6FY





2009-05-03 @ 18:26:38
Postat av: Ingvar

Såg klippet V a O, tänk att ni fick Demis att spela rollen som Bad Guy 1, det är stort!!

2009-05-03 @ 19:38:58
Postat av: Vän av ordning

Hahaha! Touché, Ingvar!



Jag tyckte han var elak mot Carola på slutet...

2009-05-03 @ 21:27:30
Postat av: Speja

Hihi, hemma försökte de få mig att spela blockflöjt, gitarr, elorgel, piano, dragspel och cittra. Och jag kämpade emot så gott jag kunde;)

2009-05-04 @ 08:56:05
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Postat av: Ingvar

V a O: Carola förtjänar alla former av elakhet!!

2009-05-04 @ 12:06:41
Postat av: Agneta

Ingvar:"Get back" är knappast en låt man dansar slow fox till om man säger så. Det passade nog din kapacitet bättre när du nästa gång fick i läxa "Långsam sång". Tur att du aldrig fick ljud i trumpeten, för vem vet vilka låtar jag fått sjunga då.

Christel:Det stannar mellan oss

V.a.o:Jag tyckte jag kände igen ponchon från något maskeradsammanhang, men för all del, jag kan ha fel.

Speja:Vi har alla kämpat med och emot blockflöjt. Den sista kollektivanslutningen som är kvar är att tvinga alla tredjeklassare att spela blockflöjt.

2009-05-04 @ 20:02:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0