Fördomsfullt

Beträffande den brutala koslakten som inträffade i veckan hörde jag någon säga: "Det är inga svenskar som gör på det viset". Och det kanske det inte är heller, eller också är det det. Hur som helst är det en galning, oavsett nationalitet. Om det nu skulle råka vara t ex en iranier, dansk eller hallänning som gjort det, så innebär det trots allt inte att alla iranier, danskar eller hallännigar gör så. Som om det skulle vara en del av deras kulturarv liksom.

Eller om jag skulle komma till jobbet utklädd till Pippi Långstrump t ex,så hoppas jag faktiskt att de som anställt mig skulle tänka "Vi borde nog inte ha anställt henne, människan är ju galen" och inte "Vi skulle nog ha tänkt oss för innan vi anställde en gotlänning".

Fast jag har också fördomar. T ex inbillar jag mig att jag kan se på besökarna i Hässleholm i helgen om de var på väg till Siesta-festivalen eller till Cruisingen. Men det är förstås inget annat än fördomar.

Kram
Agneta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0