Dagens i-landsproblem

Vad har hänt med GB-glass nuföriden? Har fantasin helt tagit slut för dem, eller vad handlar det om? Jag tror inte att det kommit en enda ny glass sedan sekelskifet, Alla sentida uppkomlingar är bara upphotade varianter av redan befintliga sorter. Sedan tidigare finns det sju olika varianter av Magnum, tre av Cornetto samt 2 av  Calippo. Fråmnoch med i år finns även två sorter av "Nogger" respektive "Sandwich"

Den förstnämnde är en Nogger fast med mint inuti, doppad i mörk choklad med hasselnötter. Men hallå, då är det väl ändå ingen "Nogger" ?  Det enda som påminner om Nogger är formen. I övrigt är det en helt annan glass som förtjänar ett eget namn. Och framförallt tycker jag att man skall kunna säga i kiosken " -En Nogger, tack" utan att behöva lägga till "en vanlig" eller riskera att missförstås.

Med den utvecklingen lär det bli som på de moderna caféerna i städerna, s.k. coffee houses där man inte längre kan beställa "en kaffe" för då förstår de som jobbar där vad man menar. De tittar på en som om man vore en utomjording från Vinslöv. Det har jag i och för sig lärt mig leva med, men jag vet inte om jag klarar det bemötandet i glasskiosken också? Jag är ju där så ofta. Och handlar Nogger. Eller sandwich. De vanliga...

Kram
Agneta


Kommentarer
Postat av: Anette

Ja, du har rätt. Detta ÄR ett I-landsproblem, men även sådana bör det ses med allvarliga ögon på. Jag kan ju bara tänka mig fasan som skulle infinna sig om man plötsligt INTE kunde beställa en helt vanlig 88:an, som ju är min favvis. Om dom skulle göra om denna till att vara doppad i mörk choklad med dajm och inuti skulle man bli chockad av kombinationen vanilj-jordgubbsglass.

Nej - detta är allvarligt!

Ut med det nya och in med det gamla...

Kram

2009-06-03 @ 08:01:22
URL: http://ekelundskan.blogg.se/
Postat av: Speja

Haha, bra att du tar upp denna angelägna fråga. Men om du masar dig till kiosken tillräckligt ofta och bara håller dig till en sort kanske det räcker att slänga fram frasen: "The same as usual". Det måste ju vara coolt för en utomjording från Vinslöv.

2009-06-03 @ 08:42:51
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Postat av: kotten christel

Ja säger bara en sak, Banana Joe...

Den bästa glass som funnits...en säsong.

Tyvärr en av de få glassar jag tyckt om också

2009-06-03 @ 21:15:56
URL: http://kottenliv.blogspot.com
Postat av: Agneta

Anette:Ja ett mycket allvarligt problem som alltför få uppmärksammar. Jag är glad om jag kan ge glassproblematiken ett ansikte.

Speja:Ja, det hade underlättat. Men samtidigt har jag alltid haft svårt att bara hålla mig till samma under en hel sommar. Fast det har blivit bättre sdan jag gifte mig.

Kotten C:Banana Joe hade jag alldeles glömt bort. Men jag minns "Flirt" som var hjärtformad och apelsinigloo.

2009-06-09 @ 15:13:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0