Dagen efter
Dagen efter det att det stod klart att Kinderegg tar över Saab avlöser den ena pessimisten den andra i tv-soffor och radiointervjuer. En del av kritiken består i att de inte kan bli lönsamt när de bara skall tillverka hälften så många bilar som Saab gjort hittills. Men jag trodde att en del av Saabs dåliga finanser berodde på att de tillverkade för många bilar.
Men jag vet ju ingenting om bilar och motorer.
Men en sak vet jag, att skall Saab läggas ner så kan det lika göras av ett litet svenskt företag än ett stort amerikanskt. Dessutom tycker jag att det behövs entrepenörer och risktagare, alltid och speciellt i dessa tider.
Däremot behövs det sällan gnällspikar och skeptiker.
Som kuriosa kan nämnas att Christian von Koeningsegg bestämde sig för att bli bilbyggare när han som barn sett filmen Flåklypa Grand Prix. Den har mina barn också sett. Flera gånger dessutom. Vad månde det bliva av dem?
Till sist: För ett år sedan var det fortfarande högkonjunktur i Sverige. Är det någon som fortfarande minns den?
Kram
Agneta
jag tycker det är ett så himla skönt sammanträffande att han har så coolt efternamn den där Christian, för jag menar även om bröderna brothers sett Flåklypa så klingar det inte lika vackert, Henrikssons har köpt SAAB?!
Ingvar:Å jo...
När Christian startade Koeningsegg spådde samma pessimister att det aldrig skulle gå, det var en dålig affärsidé sa de, se vem som hade rätt då. Heja skåningar!