Bondepraktika

I morgon fyller toldel-tiken Tuva 2 år. Detta måste givetvis uppmärksammas varför mor i huset begav sig till ICA för att botanisera bland läckerbitarna på djurmatshyllan.
Det fanns en hel del att välja mellan, ännu mer om hon varit katt. Eller vad sägs om "Nötrulle av luftstrupe" eller "Oxplattor av matstrupe". Sugen någon?

Jag är verkligen inte äckelmagad men känner ändå att det där var mer information än vad jag egentligen behövde. Lika detaljerad är man dock inte om det som benämns som "Tjurmuskel". Första (och enda) gången vi köpte en sådan så frågade sonen mig inne i djuraffären var den suttit. Eftersom den var stor, lång och grov, så sa jag med ganske fast övertygelse att det var en lårmuskel. Damen i affären tittade konstigt på mig och sa "Ne ej, det är ingen lårmuskel, det är en ..." Hon fullföljde inte meningen, jag förstod ändå var den suttit och var den eventuellt varit. Eftersom jag redan betalt den ville jag inte verka mesig och ändra mig. Och hundens glädje över den gick inte att ta miste på. Hon började genast tugga på den vilket medförde att en väldig odör utsöndrades och spreds över hela tegelvillan. Det var då man började påminna sig om vad denna stora ... muskel kan ha varit med om innan den blev torkad hundmat. Så hunden åkte ut, med benet före.


Appropå nötkreatur så har skåningarna en väldigt bra minnesregel för hur länge en ko är dräktig i fall man känner att det skulle vara bra att känna till. Så här går den (tänk t ex Tiffany Persson när du säger det): "En piga å en kviga går liga". Det funkar jättebra som minnesregel. På skånska. På gotländska (gutamål) så är det betyfligt svårare, då skulle det låta ungefär så här: "A päiku u a kväindu gar leike". Inte så bra va`?
När det gäller grisars dräktighet så finns det ingen ramsa som jag känner till, utan man får kolla på sin tumnagel när det är dags. Eller på beteckningssnurran.
När det gäller lamm så är tackorna dräktiga precis så lång tid som det från min födelsedag till den värsta snöstormen bryter ut.. Då exakt föds de små lammen.

Kram
Agneta


Kommentarer
Postat av: Ekelundskan

Så mycket matnyttig information i ett och samma inlägg - jag är överväldigad!

Jag tyckte det var väldigt intressant det där med grisarnas dräktighet. Men eftersom jag varken röker eller dricker (nåja...) så har jag fått lägga mig till med en annan last, nämligen nagelbitande. Min fråga är då - hur blir det då med regeln om tumnageln? Eller man måste kanske helt enkelt se till att skaffa en sån där snurra...

Mycket intressant och givande inlägg!

Tack!

2009-01-16 @ 08:01:49
URL: http://ekelundskan.blogg.se/
Postat av: Chrille



Var "muskeln" naturligt hängmörad eller vaccummörad?



En stilla undran från en hängig svåger :-)





















2009-01-16 @ 11:49:35
Postat av: Anette

..jag stod i hundmatsaffären och sniffade på små torkade chips, tyckte att det luktade lite underligt och frågade glatt vad det var :-)

"Torkade, skivade, testiklar från nötdjur.." var svaret.

Det luktade verkligen apa när vovvarna smaksade i sig det, för smaskade gjorde de verkligen.

Ha en skön helg

kram

2009-01-16 @ 15:24:10
URL: http://an1str.blogspot.com
Postat av: Agneta

Ekelundskan:Du kan fråga mig om allt när det gäller dräktighetstid och brunstperioder för våra vanligaste husdjur och jag har svaret.

Svåger:Jag tror den var frystorkad. Det märkliga är att ju mer man (hunden alltså) bet i den, desto mjukare blev den. Känns det igen?

Anette: Man skall aldrig fråga om man inte är beredd på svaret.

2009-01-16 @ 15:41:42
URL: http://gladjebloggen.blogg.se/
Postat av: Chrille

Agneta: Musklerna jag förfogar över får inte hundarna bita i... så svaret får bli: NiklasErikJesus! :-P

2009-01-16 @ 17:17:02
Postat av: Agneta

Chrille:Passa på och njut! Det kommer kanske en dag då du vore tacksam om åtminstone hundarna ville nafsa i muskulaturen.

2009-01-16 @ 19:52:04
URL: http://gladjebloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0