Boktipset

Jag har varit och botaniserat bland titlarna på det eminenta bilblioteket i Vinslöv och fann då en riktig skatt. "Nostalgiboken" av Annica Triberg och Eva Kallhed, utgiven år 2000 av Bokförlaget DN med ISBN 91-7588-371-6.
Nu har du alla uppgifter du behöver om du skall läsa den och det tycker jag absolut att du skall göra, annars är risken stor att du, liksom jag höll på att glömma bort att man gjorde stearinbilder av Kalle-Anka-tidningar och draperier av gamla ölkapsyler. Hur jag nu kunde glömma en sådan sak.
Eller att plastbanden var en storsäljare på 70-talet. Av dessa virkade man inte bara mattor och flätade nyckelringsband, utan man klädde även in glasburkar i dem, som man t ex kunde förvara hårspännen i.
Och klistermärken med politiskt korrekta slogans som "Spola kröken" och "Håll Sverige rent". Och bordslampor med vattenfall och skogsbrand. Och hemsydda väggförvaringar, och ugglor av markrame. Och campingborg och silkepolo och jeans från LaPaz och Silverdollar och... och.... och...

Ja, ni fattar. Det går inte att ignorera en sådan bok om man vill ha kvar kontakten med barndomlandet.

Men nu skall jag gå och hoppa twist!

Kram
Agneta

Kommentarer
Postat av: Moster Mjölgumpa

Den där boken har sedan några år tillbaka en av hedersplatserna i bokhyllan.



Jagg minns när jag valde ett par jeans i en affär som kallades Bagga-Turens. Det blev ett par SilverDollar bara på grund av att det hängde en nyckelring i en hank som föreställde just en silverdollar.

En virkad plastmatta ligger kvar på min lilla toalett som ett minne av sextio- och sjuttiotalet.

2009-01-11 @ 14:42:27
URL: http://mjolgumpa.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Uppfattat! Ironisk var ordet sa Bill till Bull!



Trådlöst bredband är fantastiskt, hade både Lennart Jähkel och Johan Ulveson i sängen en kväll i veckan i somras, samtidigt!



Nostalgiboken har jag. Helt underbar. Vem har inte haft lampa med vattenfall och gjort nyckelringsband av färgade plastband. För att inte tala om ätit radiokaka!



Hälsningar från ön

Yvonne

2009-01-11 @ 18:10:32
Postat av: Nina Kristensson

Låter som något jag måste läsa! Tack för tipset!

2009-01-11 @ 22:27:13
Postat av: Agneta

Moster:Är det någon jag misstänkte skulle ha den boken så var det du.

Yvonne:Hur hittade du förresten till Glädjebloggen?

Nina:Den är t o m bättre än Thavenius-klassikern "Kulturens svarta hål"

2009-01-12 @ 21:16:47
URL: http://gladjebloggen.blogg.se/
Postat av: GreenHeart

Har genast lagt in en res på boken. Vi i personalen kan ju ha böckerna hur länge som helst, vi slipper ju böter! Eller jag menar, vi har bara boken hemma tills någon annan vill låna den, inte en dag längre.

2009-01-13 @ 21:55:49
URL: http://gronabonansblogg.blogspot.com
Postat av: Anonym

JAg är ju lite trendkänsligare än du ;) och har således haft boken i bokhyllan flera år redan ochb tar fram och njuter av den med jämna mellanrum, redan i kap. om 50-talet börjar jag känna igen mig eftersom jag är yngst av sex och fått ärva myyyyycket. Värsta var det med ylleklänningarna från England som köptes identiska till alla 4 systrarna, dem drogs jag med i 10 år

2009-01-14 @ 09:37:19
Postat av: Agneta

Malena:Det är väl som jag och sjömansklänningarna som mamma sydde till oss tre flickor i början på 70-talet. Du vet den som jag hade när jag gick ombord på bussen till Ljuder.

2009-01-14 @ 21:25:13
URL: http://gladjebloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0