Vilken soppa!

Som ni kanske förstått så är jag inte någon mat-mamma. Det är inte så att jag absolut inte kan laga mat eller aldrig gör det, för det gör jag. Ibland t o m fleire gånggar varje dag. Men det är inte det roligaste jag vet.

Men jag är ganska duktig på att göra goda soppor. Bäst i familjen faktiskt, om jag får skryta.

Bl a har jag en favorit som t o m barnen älskar. Efter påtryckningar från en av mina läsare så kommer  här receptet. Den är inte så kalorifattig och kanske inte jättebillig, men den är extremt lätt att göra och mycket god. Vad mer kan man begära av en soppa så här i sportlovstider? Ingenting om man frågar mig. Och den funkar utmärkt som förrätt också.

Morotsoppa (4 port)

4 morötter
smör/margarin att steka i
8 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
1 tub räkost (175 g)
2 dl kokbar creme fraiche

Till garnering:
dill
kräftstjärtar eller skalade räkor

Grovriv morötterna och bryn dem i smör. Häll i vattnet och buljongtärningarna och låt koka i ca 5 min.
Blanda i räkosten och creme fraichen och låt det hela bli varmt.

Garnera med dill och skaldjur precis innan servering.

(Soppan kan även mixas innan man heller i mejerivarorna, för en slätare konsistens)

Ät och njut!

Nästa gång kanske ni får receptet på min egenkomponerade, föräldrafria purjosoppa.

Kram
Agneta


Kommentarer
Postat av: Yvonne

Här blir det Kaipsäupå istället, bra mot ladisdingnu. De vet du väl att jetar man kaipsäupå sjau ganggar förä gaukän håirs, far man inte ladisdingnu.

Hälsningar

Yvonne

2009-02-12 @ 17:24:02
Postat av: Agneta

Yvonne:Så sant. Men i brist på kajp så får det bli morötter. Det ger om inte annat vacker ansiktsfärg. Alltid något att glädjas åt när man drabbats av ladisdingnu.

2009-02-13 @ 08:22:50
URL: http://gladjebloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0