Huvudlöst kul

Idag fyller Barbie 50 år! Grattis!
Undrar om jag kommer att se ut som hon när jag är 50?

Och Mona Sahlin startade den första Barbie-klubben i Sverige. Undrar om hon fortfarande är aktiv i klubben. Jag tror det. Det är nog därför man inte ser henne så ofta i rollen som oppositionsledare nuförtiden. Det borde hon ha tänkt på innan, man kan inte hinna med hur många uppdrag som helst.

Dottern fick sin första Barbie i julas. Själv har jag aldrig ägt någon Barbie. Jag och min syster fick varsin docka av Barbie-storlek av grannen en gång, förmodligen inhandlad hos min farbror lanthandlaren. Vi döpte dem till Siv och Susanne. Min Siv var blond och hade ljusblå klänning med en stor prästkrage på magen (detta var ju på 70-talet), medan Susanne var mörk och hade en röd klänning med en jättestor prästkrage på magen.
Några ombyteskläder fanns inte att köpa till den modellen av dockor utan de fick byta med varandra. Så ibland kom Siv i röd klänning, vilket ju också klädde henne väl.

Huvud och kropp var inte integrerade med varandra, utan huvudet satt fast på en knopp på halsen. Eller satt fast och satt fast... det var väl lite si och så med det. Åtminstone Sivs huvud hängde väldigt löst. Som en gång när de skulle besöka badhuset (som bestod av en blå kudde) så hoppade Siv från trampolinen, och då bar det sig inte bättre än att hon tappade huvudet rakt ner på kudden i bassängen.
Min syster skrattade rått och hjärtlöst så att hon nästan kissade på sig (och då var hon ändå 17 år). Då blev jag arg och försökte med myndig stämma spela rollen som simlärare och sa: "Susanne, sluta skratta och hjälp nu Siv få på sig sitt huvud igen".
Då bröt hon fullkomligt ihop av gapskratt och leken fick ett abrupt slut.


Så egentligen var det bara rätt åt henne att jag ett antal år tidigare ritat ner hennes andra låtsasbarbie med tusch så att den såg så otäck ut att jag själv blev så rädd för den att jag kom storgråtande ner till mamma. Så det så.


Kram

Agneta


P.S Visste ni förresten att kronprinsessan är i London torsdag-fredag för att inviga en textilmä


Kommentarer
Postat av: Yvonne

På bokhyllan står fortfarande Barbie, Ken och Skipper från början av 60-talet. Köpta i en leksaksaffär i Kalmar, mina mest älskade dockor från den tiden. Har en hel garderob med kläder, både köpta och sydda, stickade och virkade av min flitiga mamma. När de skulle ut och åka bil så använde vi ett lock till en skokartong som bil - man var smart redan på den tiden.

Känner nostalgi när du skriver om din farbrors lanthandel, vad mycket det fanns där.

2009-02-05 @ 21:43:02
Postat av: Agneta

Yvonne:Hade inte Barbie någon bilhjälm när ni var ute och åkte. Jo, nog hade de en hel del i Ala-affären, vi brukade göra det mesta av julhandeln där, inklusive julklappar. Men några ÄKTA Barbie fanns där inte.

2009-02-08 @ 21:32:26
URL: http://gladjebloggen.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Nej Barbie hade inte någon bilhjälm och inget bilbälte! Men jag kan tänka mig att du trodde att vi hade en rutig bilhjälm till henne och bilhandskar. Nej någon äkta Barbie fanns inte i Kräklingboaffären heller. Men det fanns så mycket annat i dessa små affärer.

2009-02-08 @ 23:14:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0