Mitt CV

Så var det söndag igen och jag har varit och veckohandlat på ICA.

Annat var det när jag var barn, då gick det inte att handla på söndagar. Nej, när jag var barn gick jag i söndagsskola på söndagarna.

Varje söndag, året runt, gick jag och mina systrar i söndagsskolan medan föräldrarna var hemma och helgade vilodagen. Så fort vi fått tänder och stövlar bedömdes vi stora nog att börja. I mitt fall inföll det vid ca 2 års ålder, då min 2 år äldre syster förmodligen växt ur sina söndagsskolestövlar och fått överta den ännu äldre systerns stövlar. Jo, stövlarna var ärvda, men tänderna var våra egna.

Sen gick vi där typ tills vi skulle konfirmeras och därmed läsa för prästen. Vår präst var egentligen ingen riktig präst men han var mycket populär så det var ingen som låtsades om att han inte var prästvigd. Han fick predika men inte dela ut nattvarden, det fick en annan göra, så att han inte gjorde fel.

Så småningom kom det en som fick dela ut nattvarden, men han var inte alls omtyckt så man låtsades inte om att han var prästvigd..

 

På söndagsskolan var det viktigaste pedagogiska hjälpmedlet flanellografen, där låtsasprästen satte upp Moses och kamelerna utklippta i filt för att illustrera ökenvandringen, Vi hade även en Filt-Jesus, Filt-Noa och en och annan filtängel.

Dessa filtfigurer i kombination med ”prästens” enastående berättartalang fängslade mig mer en någon sentida power-point-presentation lyckats med.


Det var först när jag några år senare började i ett alldeles nybyggt klassrum som jag kom i kontakt med over-head-apparaten, eller stor-dian som vi sa i denna svensktalande del av världen.


Mina föräldrar turades om med grannen att köra till och från söndagsskolan. Grannen hade också tre barn. Det som var så bra med dåtidens bilar var att det fick plats hur många som helst i dem, även om det inte fanns sittplatser till alla. Men å andra sidan var ståplatsen mellan framsätena den mest eftertraktade platsen i hela bilen.

Fast vi var ju bönder, så vi hade naturligtvis kombi och då fanns det ytterligare fem-sex sittplatser i skuffen. Om det inte råkade stå en gödkalv eller livbagge eller något där redan, då fick det bara plats en. (Oftast den som var minst, dvs jag)

Däremot var framsätet oftast ledigt, där fick man inte sitta förrän man var konfirmerad, eftersom det ansågs alltför farligt för barn att sitta framme.


Jag har glömt ganska mycket av det jag lärde mig i söndagsskolan, men jag minns i alla fall varför man firar trettondag jul, pingstafton och kyndelsmässodagen. Dock fick vi aldrig lära oss varför man firar Första Maj. Första Maj var så att säga inget man firade i mina hemtrakter.

Det var först när jag började jobba på ABF ca 30 år senare som jag förstod att det var en dag som borde firas som om det vore ens egen födelsedag, fast viktigare och med en annan färg på flaggan.

Undra på att jag sa upp mig efter ett och ett halvt år. Jag kände mig ganska vilsen i denna värld och inte kunde man väl ha en chef som kunde varenda julpsalm utantill men inte en enda vers på Internationalen? Så tyckte åtminstone jag själv, men personalen och styrelsen tyckte inte att det gjorde något, så länge jag skötte mitt jobb. Men det gick inte att övertala mig, jag ville vara fri i tanke, ord och gärning.

Det var därför jag inte heller ville återvända till mitt jobb inom nykterhetsrörelsen och slutat gå i söndagsskolan.

Så nu dricker jag vin på lördagar, handlar på söndagar och tittar på kommersiell TV på 1:sta maj.


Kram

Agneta


Kommentarer
Postat av: Ekelundskan

Det är märkligt vilka vägar livet tar. Och att man vid vuxen ålder är medveten om att man har en egen vilja och kan fatta sina egna beslut. Vi både tänker och känner efter vad meningen är med dagarna som går. Just nu kan jag förstå precis hur du tänker och känner - jag är ju egentligen inte någon trädkramare. Däremot smånykterist, kyrklig, van att 1:a maj är en av årets viktigaste dagar och jag kan hela första versen på Internationalen...

Kram

2008-10-20 @ 08:02:19
URL: http://ekelundskan.blogg.se/
Postat av: Nina Kristensson

förutom Flanellografen hade vi i min söndagskola ett sandlådebord som föreställde den stora öknen!

2008-10-20 @ 10:07:37
Postat av: Agneta

Anette:Vi borde kanske bytt liv med varandra? Jag trodde att ni firade första maj för att hon fyller år då. Maj, alltså.

Nina:Lyckost. Säg inte att ni hade vatten i bassängen på simlektionerna också?

2008-10-20 @ 19:56:54
Postat av: Malena

Jag gick också i söndagsskola, ända tills jag blev assisterande fröken! I min söndagsskola var ingen prästvigd men den var ju förstås i missionskyrkans regi. Vi hade faktiskt elevflanellografer också där vi själva fick bygga bibliska berättelser och så hade vi den klassiska sparbössan med liten negerpojke som tacksamt böjde på huvudet för varje tioöring som lades i kollekt. Betyder det att jag vinner "The-big-söndagsskole-battle"?

För övrigt anser jag att Skavenäs bör besökas...

2008-10-21 @ 12:33:35
Postat av: Agneta

Malena:Kan vi inte ha olika grenar i tävlingen? T ex flest år i söndagsskolan (jag har 10), flest flanellografer, flest tacksamma negerpojkar, snabbast karriär inom söndagskolan (t ex kollektinsamlare vs assisterande fröken), störst öken eller snyggast söndagsskolestövlar.

För övrigt ringde det en fd student till mig idag som bodde på Liedbergsgatan 35. Då blev jag nostalgisk.

2008-10-21 @ 19:41:32
Postat av: Malena

Som bodde på Liedbergsgatan 35 nu eller då? Vem var det? Viggo? J.F?

2008-10-24 @ 14:18:37
Postat av: Agneta

Malena:Nu. Om han bodde där då var han i så fall bara bebis.

2008-10-25 @ 11:17:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0