Kors vad tiden går

Redan oktober och El-Giganten har hunnit bli 14 år. Är det klokt? Jag minns inte när det startade eller när jag först hrt talas om det, men det var inte igår, men heller inte för 14 år sedan. Då fanns det nog bara i Stockholm och kanske i Ullared.

Men inte nog med det, i år fyller Massey Ferguson 50 år också. Jodå, 1958 bildades Massey Fergusson genom en fussion mellan det amerikanska bolaget Massey-Harris och det engelska Harry Ferguson Limited. Dessa uppgifter har jag hämtat från tidningen TRAKTOR #1 2008 som smugit sig in i makens tidskriftssamling, förmodligen som en bilaga till tidningen, "BILEN" eller möjligen "MC".
Själv läser jag tidningar som Amelia, Femina, MåBra osv. De handlar om lite av varje som mode, inredning, relationer, bantning, motion, film och boktips samt aktuella kvinnofrågor.
Men mannen läser alltså tidningen TRAKTOR som handlar om traktorer, punkt slut. Ibland läser han även Nostaligia som handlar om GAMLA traktorer. Och bilar.

Till skillnad mot människor och bilar mäter man traktorns livslängd i hur många timmar den gått. Det är ganska sympatiskt sätt att mäta ålder på, det kanske man skall börja med. Och det bästa av allt är att man får göra avdrag för de timmar man stått still, i alla fall om man är en traktor.

Jag vet inte hur många timmar jag kört Massey Ferguson, men det är nog typ en. Men jag har tillbringat desto fler i närheten av ett antal MF. Nej, det blev inte så att jag körde så mycket traktor, jag var ju yngst, så det blev till att vänta tills jag blev stor nog. Ju yngre man är desto längre tid tar det att bli stor nog, en del av oss blir det aldrig. Så när mina stora systrar fick hjälpa till med att köra traktor med balvagn och hårdpress under höskörden fick jag hjälpa till att åka hölass.

Men det var i alla fall hölass som drogs av en MF och i år fyller de 50 år. Släng er i väggen El-Giganten. Cykel på köpet?!  Vad är det när man kan åka traktor?

Kram
Agneta

Kommentarer
Postat av: GreenHeart

Vad jag blir avundsjuk! Har verkligen inte fyllt min traktorkvot. Första pojkvännen var ju bonnason men vi fokuserade tyvärr mer på höet. På kibbutzen klättrade vi upp på en traktor varje morgon för transport ut i bushen. Stående på fotstegen kl.6.00 uppskattade jag inte riktigt just den traktorn.

Min pappa jobbade på företaget "Bil & Traktor" men nån traktor såg jag aldrig till. Falsk marknadsföring bara för att locka till sig brudar tror jag. Tur att vi har "Maskin & Traktor" i byn så man kan stå utanför stängslet och drömma...

Kram

2008-10-03 @ 13:26:40
Postat av: Agneta

GreenHeart:Hade det varit en MF så hade du säkert uppskattat utfärden, även om den var kl 6.00 och kanske inte fokuserat så mycket på höet heller.

2008-10-04 @ 11:05:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0