Inte så begåvat

Som jag tidigare nämnt så får jag i egenskap av gotlänning svara på osedvanligt korkade frågor från människor som vanligtvis är allt annat än korkade. Förra veckan fick jag en av mina hatfrågor av en närstående som sa så här: "Hade inte ni svårt att lära er stava när ni var små, eftersom ni pratar så annorlunda?"

Med den inställningen borde alla ha lika svårt att lära sig stava, för jag kan inte på någon endaste plats i landet där man pratar exakt som man stavar. Man kan ta ett så enkelt ord som "hon". Det stavas knappast som det låter, men inget barn, inte ens de från Gotland, har svårt att lära sig stava till det.

Talspråk och skriftspråk är två helt olika språk, och talspråket kom först, skriftspråket bara en konstruktion.

I så fall så skulle inte hallänningarna behöva något "r" på sitt tangentbord och norrlänningarna skulle stava "Ja"  typ såhär: "Schuu".

Men som sagt, förvånansvärt ofta får jag denna fråga och jag blir lika förbryllad varje gång. Vi är ju inte dumma i huvudet bara för att vi sitter i sjön.

Kram
Agneta

Kommentarer
Postat av: Itsme

Men prickarna då? Dom, som vi andra får gissa att du menar. Hostlovet?

2008-10-01 @ 21:17:25
Postat av: Nina Kristensson

Lite som brorsdottern som är over there och pluggar. En klasskamrat till henne undrade om hon verkligen kunde prata svenska.... ehhh ja... det gör vi ju liksom för det mesta. Känns inte så logiskt att gå runt och prata japanska precis...

2008-10-01 @ 21:42:46
Postat av: Nina Kristensson

Lite som brorsdottern som är over there och pluggar. En klasskamrat till henne undrade om hon verkligen kunde prata svenska.... ehhh ja... det gör vi ju liksom för det mesta. Känns inte så logiskt att gå runt och prata japanska precis...

2008-10-01 @ 21:43:20
Postat av: ANette

Men dummast är väl ändå..."Är du från Gotland??"

2008-10-02 @ 09:30:11
Postat av: Agneta

It´s me:Till skillnad från fastlänningarna så behöver vi inte gissa oss till prickarna, vi hör dem, varför vi har så lätt för att stava rätt, t ex vet vi att det stavas höstlov.

Nina:Men när du var där så träffade du väl en bengal? Han kunde väl inte prata svenska, så det var därför de undrade om hon verkligen kunde det, för det är ju inte så vanligt i USA.

Anette:Ja, eller den här:Vad skall det bli här? Dansbana kanske?

2008-10-02 @ 21:37:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0