Här kommer det ett lila tåg

Igår när jag var på Malmö central fanns där ett antal pågatåg på perrongen. På några av dem stod det "Här kommer det ett lila tåg". Ja minsann, det gör det, tänkte jag. Samtidigt tänkte jag också: För vem är denna information till?

Om man kan läsa texten har man förmodligen redan konstaterat att det kommer ett lila tåg.
Om man inte har lärt sig färgen lila eller vad ett tåg är, har man förmodligen inte lärt sig läsa heller.
Om man inte kan se att tåget är lila kan man sannolikt inte se texten heller.
Om man inte hinner uppfatta att det kommer ett lila tåg hinner man inte läsa texten heller och om man då råkar bli överkörd av tåget så kanske det inte är så viktigt att det var lila. Fast om man överlever och man skall vittna om olyckan och polisen ber en beskriva tåget kanske man svarar. "Jag hann inte se vilken färg det hade, med det stod att det var lila."

De enda som möjligen kan ha glädje av den informationen är väl i så fall färgblinda som vill briljera. De kan säga:"Titta. här kommer det ett lila tåg"

Kram
Agneta

Kommentarer
Postat av: GreenHeart

Går inte detta lilla (lila) humorpaket att använda on stage? Som du märker är jag ingen HÄCK-veteran....

2008-10-31 @ 13:31:30
Postat av: jag kan svaret

så här är det: Dessa tåg som det står "här kommer ett lila tåg" är ersättningståg för pågatågen, som är lila. När ersättningstågen kom våga ingen gå på för de trodde inte det var rätt tåg, ganska stor skillnad på utseendet på pågatåg och ersättningstågen. och tittar man på tåget så är det faktiskt blått. därför har dom satt upp att "här kommer ett lila tåg" samt "vikarierande pågatåg" för att göra det lättare för alla resenärerna :)

2008-12-16 @ 11:09:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0