Familjespel

När mörkret lagt sig över den stillsamma villagatan beslöt familjen sig för att ägna kvällen åt ett analogt sällskapsspel som passade hela familjen.
Valet föll på GENI-familjeupplagan. Gula frågor för barn och vita för de vuxna. Barnen läste vuxenfrågorna och vice versa.

Eftersom det på frågelådan stod att det var ett spel anpassat för familjens alla medlemmar kände vi oss trygga i förvissningen att det skulle bli en fröjdefull och odramatisk kväll.
Det borde vi inte ha gjort!
Efter att ha avverkat frågor som:Vad heter Emils lillasyster, Vad heter huvudstaden i Namibia och Hur många sidor har en tärning, kom plötsligt denna fråga, mödosamt uppläst av sonen: "På 60-talet orgasmstönade Jane Birkin i en låt så att den förbjöds i svensk radio. Vad heter låten?"*

Den var inte beredda på kan jag säga. Maken och jag kämpade hårt för att inte bryta ihop i ett skrattanfall. Men av vår reaktion att döma väckte ändå ordet en viss nyfikenhet hos åtminstone ett av barnen som insisterade på att få en förklaring. Som den ömma moder jag är lovade jag barnet dyrt och heligt att:"när vi spelat klart skall pappa förklara i lugn och ro".

Han har nu slutfört sitt uppdrag.

Spelet marknadsförs som "Stor underhållning i litet format". Sällan har det passat så bra.

Denna slogan skulle Jan Bylund kunna sno. Men på tisdag är det Johan Glans jag skall titta på.

Kram
Agneta

*Rätt svar på frågan var "Je t´ aime"

Kommentarer
Postat av: Anette

Jamen, vilken låt är det då?

2008-10-26 @ 21:24:36
Postat av: Ann-Sofie

Jag vill gärna veta hur maken slutförde sitt uppdrag mera ordagrant:)

2008-10-28 @ 11:35:43
URL: http://endelavoss.blogspot.com
Postat av: GreenHeart

Och jag vill veta om han i jämlikhetens namn förklarade både den kvinnliga och den manliga...

2008-10-28 @ 16:25:54
Postat av: Agneta

Anette:Je ´t aime.

Ann-Sofie o Green Heart:Eftersom jag ansåg det vara ett samtal män emellan lämnade jag dem ifred och har således ingen aning om vad som sades. men sonen verkade nöjd med frklaringen och har inte frågat något mer, så han är väl fullärd.

2008-10-28 @ 16:34:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0