Snart över där, Over there

Idag har det varit mycket USA i media och säkert även på fikarasterna runt om i världen. Efter en oäääääääändlig valkampanj får vi imorgon reda på vem det blir. Men allt tyder på att USA får sin första färgade president.

Är inte det ett märkligt uttryck för icke-vita människor? Ordet "färgad" är ju perfekt particip, vilket är resultatet av en verbhandling. Detta skall då tolkas som att någon har färgat Obama m fl och att han således var ofärgad (vit?) från början.
Konstigt.

En annan konstig sak är att U.S.A är ca 6-8 timmar efter oss per dygn. Det blir drygt 50 timmar i veckan. På ett decennium blir det mer än 3 år. Hur skall de någonsin hinna i fatt oss? Och hur märker vi i så fall när det skett? Kanske får de ett eget kungahus där alla är släkt med sig själva och man ärver ämbetet efter sina föräldrar. Det känns både modernt och praktiskt, då man slipper en massa tidskrävande, demokratiska presidentval.

Tänk om jag skulle vara född den 6 november 1966, fast i New York istället för i Kräklingbo, då hade jag inte ens fyllt 30 än.
Och hade jag fötts i Kina hade jag väl varit pensionär. Fast då hade jag nog inte fötts alls, eftersom man bara får ha ett barn där och helst inga flickor.

Kram
Agneta

Kommentarer
Postat av: Anette

Men herregud Agneta G! OM du nu hade varit född i Kina så hade ju hela högskolan varit tvungna att vaccinera sig..men O du milde....det måste vi ju ändå! Vi har ju hur många kineser som helst...

Detta får vi nog reda ut imorgon...



Go'natt

2008-11-04 @ 22:19:10
Postat av: Inger

I vår familj borde det också vara minst en som är kines, var femte person på jorden är ju kines och vi är ju fem i familjen då borde det ju rimligen vara minst en av oss som går omkring och är smygkines, eller??

2008-11-05 @ 10:14:00
Postat av: Ekelundskan

Med tanke på Ingers kommentar valde jag att bara skaffa två barn - däremot gjorde vi misstaget att skaffa hund. Det beslutet kan jag ibland fundera över....

2008-11-05 @ 13:05:13
URL: http://ekelundskan.blogg.se/
Postat av: Agneta

Anette:Du i synnerhet måste vaccinera dig, för om du får gulsot hittar vi ju inte dig i rummet.

Inger:Men vi var ju också fem när vi växte upp. Pax för att inte vara kines.

Ekelundskan:Vilken tur att ni inte skaffade en kinesisk nakenhund i alla fall.

2008-11-05 @ 19:27:49
Postat av: Totte

Ha, ha, ha... Underbart inlägg och underbara kommentarer!

2008-11-05 @ 20:36:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0