Men för all del, jag kan ha fel

och det hade jag tydligen när det gällde författaren till kioskvältarna ABC-boken och Siffer-boken. Han heter inte Jonas Löf, utan Jan Löf. Som Jan Boklöf fast utan bok, för han skriver egna om han blir utan. Alltså inte Boklöf, för han hoppar ju i backar och då är man i regel utan bok, men kan inte skriva någon heller för då kan man inte hoppa.Det är bara att välja, hoppa i backar eller skriva böcker.

Inte helt oväntat var det signaturen "Vän av ordning" som observerade min bristfälliga research. Så här skriver han i ett debattinlägg på "Glädjebloggen" den 11 november 2008:
 "Sifferboken och ABC-boken är ju skrivna av ingen mindre än geniet JAN LÖÖF!!! Mannen som inte bara var karaktären Janos i TV-serien »Tårtan« utan dessutom gjorde den alldeles förträffliga »Skrot-Nisse och hans vänner«.
Fenomenala alster!
Avbön önskas.

"Vän av ordning"

Som ni ser så vill han att jag skall kräla i stoftet och be avbön. Och visst skäms jag förfärligt över att ha skymfat denne litteraturhistoriens gigant å det grövsta och samtidigt visat brist på allmänbildning. Det skulle ungefär vara som att påstå att det var Berit Lindgren som skrev böckerna om Emil i Lönneberga.

Men samtidigt kan jag inte låta bli att undra, om han nu är så genial denne J.Löf, varför lät han då "N" illustreras av en noshörning, när det finns nymfparakiter?

Kram
Agneta

Kommentarer
Postat av: Ekelundskan

Med risk för att börja stamma igen håller jag truten...

2008-11-14 @ 07:52:05
URL: http://ekelundskan.blogg.se/
Postat av: Vän av ordning

Astrid Lindgren, jo? Hon är visst det död.

2008-11-15 @ 15:59:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0