Vad skiljer oss åt?

"Dricka utan att vara törstig och bedriva älskog vid alla tider på året,
det är det enda som skiljer människorna från de andra djuren."
(
Pierre-Augustin de Beaumarchains)

Ledsen att behöva säga det Pierre, men du har fel! Jag kan komma på miljoner andra saker som också sklijer oss åt. Att du bara kan komma på två saker är lite klent, eller också har du ovanligt djuriska vänner.

Det spelar ingen roll vilket djur vi jämför oss med, ingen djurart:
  • aktiesparar
  • går runt och visar foton på sina barn
  • springer tjejmilen
  • längtar till helgen för att det är "Så skall det låta" på TV
  • anmäler sina barn till talangjakter
  • mm, mm Listan kan som sagt göras hur lååång som helst.
Ibland hade det nog varit skönt att vara något annat djur, vi människor kan vara så elaka mot varandra. Undrar vilket man skulle trivas bäst med att vara. Inte fluga i alla fall, de äter skit och sprider sjukdomar. Inte kor heller för de klassas som miljöfarliga numera. Men ett lamm* kanske, det kunde väl vara trevligt? Man går ute året om och blir klippt då och då, och när man gjort sitt avnjutes man som lammkött. Bara en sån sak.

Kram
Agneta
* Jag vill poängtera att på gotländska så heter det lamm resp lammungar och inte som på fastländska:får resp lamm.


Kommentarer
Postat av: Inger

jo ett lamm skulle man kunna var, fast när jag tänker efter så var det väldigt längesen jag avnjutades som lammkött inte ens seminen kommer på besök längre, klippte mig gjorde jag i och för sig förra veckan men då fick jag jag betala 1400 spänn för att få bort den gråa nyansen som kännetecknar det gotländska utegångsfåret och ute året runt funkar inte heller, har varit utomhus hela dagen idag och nu är jag så slut så jag måste lägga mig i badet med ett glas rosé. Snigel, det passar mig, slemmig, långsam och alltid nära hem.

2008-05-05 @ 09:36:56
Postat av: Agneta

Inger:Ha, ha!
Oekonomisk har du alltid varit, men att du är så dum att du betalar 1400:- när du kunde passat på att bli klippt när Björn ändå var där. Han tar bara 10:-/st och då får man ändå behålla ullen som man kan sända in till Farmek och få några kronor för. Snabbt går det också, med maskinsaxen. Istället för att säga:varsågod och sitt in i shamponeringen heter det möjligen:Ta u stick hud neir ei bunni. Men det betyder i stort sett samma sak.

Om du är slemmig, långsam och alltid nära hem skall du vara glad att du är snigel och inte singel.

2008-05-05 @ 15:27:16
URL: http://gladjebloggen.blogg.se
Postat av: Christian

Hejsan hej på dig!!
Rätt skoj det där med vad som skiljer oss från djuren..
Jag skrev en blogg som tar uppe lite liknande tankar förut..*skrattar*

Tänkte på det du skrev om moget.
Visst, det som är moget ruttnar snart.

Men har man skoj om man alltid ska vara mogen?
Nope...
Att våga ha skoj, släppa fram det barn man har inom sig gör mycket.

Var glad att du inte heter Ann Ahl.
Om du säger namnet högt för dig själv förstår du varför...*ler*

Ha det bra!!

2008-05-05 @ 16:49:19
URL: http://dunderbar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0