Jämställdhet

Jag vill också haka på bloggsnackisen om Fru Gårman. Jag vet att "min" kommun också har långt framskridna planer på att införa dylika skyltar i kommunen. Jag tycker det är jättebra att de ledande i kommunen visar att de tar jämnställdheten på allvar med tanke på följande kommunfakta:
  • Samtliga av de 3 högsta politiska posterna (kommunalråd o oppositionsråd) innehas av män
  • 10 av 10 nämndsordföranden är män
  • 13 av 15 i kommunstyrelsen är män
  • 11 av 13 förvaltningschefer är män.
Men allt detta skiter jag i, bara vi får "Fru-Gårman-skyltar" är jag nöjd med jämnställdheten i kommunen. Men får vi det inte startar jag nog ett uppror.

Föresten tycker jag att det borde heta Fru Gårkvinna.

Sedan tycker jag att man även bör göra om "varning-för-vägarbets-skyltarna". För det är väl inte bara män som får lägga asfalt?
(Som en parentes kan jag nämna att när vi var barn kallade vi den skylten för "förbjudet att kissa i myrstacken". Det var innan vi hade körkort och visste att förbudsskyltar var runda, och långt innan vi hade någon uppfattning om storleken på det pojkar kissade med. Vi var som sagt bara systrar i familjen)

Kram
Agneta

P.S. Jag vill samtidigt passa på att önska de ledande i kommunen lycka till med de lite större frågorna DS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0