Historiska gotlänningar:

I serien Gotlands-stänk kommer här en presentation av ännu en historisk gotlänning:nämligen Östersjöns och Sveriges sista sjörövare, Petter Gottberg. (Nej, vi är inte släkt, såvitt jag vet eller vill kännas vid).

PG föddes 1762 i Guldrupe socken på Gotland och dog 1831 i Boo socken i Stockholm. Han var arrendator på Gotska Sandön i slutet på 1700-talet och början på 1800-talet.

Enligt sägnen så hade han en halt häst som han varje kväll red längs med strandlinjen, med en fackla i sin hand. Detta fick förbipasserande fartyg att tro att det handlade om ett skepp i sjönöd och man ändrade kurs och begav sig mot ljuset. Väl framme gick fartygen på grund utanför Sandön och Gottberg tog emot dem och bjöd in dem till sin lada. Därefter låste han dörren, sköt hela besättningen genom de små fönstergluggarna i ladan och gick sedan ut och plundrade skeppet.

Det var mycket taskigt gjort.

Så småningom fick han sitt straff ,och eftersom Sverige redan då hade milda straff för mördare så dömdes han till 28 dagars vatten och bröd samt att gå i kyrkan en söndag. Hårda bud, men han tog sitt straff och gick faktiskt på högmässa i Fårö kyrka en söndag 1817.

TVserie med samma namn. Sven Wollter spelade Petter Gottberg, Anton Glanzelius drängen Sven och den sköna fröken Gottberg spelades av en mycket ung Helena Bergström.

Men mycket kring honom är som sagt sägner och säkert uppdiktade. Innerst inne var han nog en varm, snäll och kärleksfull person som alla andra Gottbergare.

Kram
Agneta

Kommentarer
Postat av: Ekelundskan

Jag har aldrig riktigt gillat Sven Wollter...
Är han också gotlänning???!!! :-)

2008-05-11 @ 11:53:44
URL: http://ekelundskan.blogg.se
Postat av: Agneta

Nej, Sven Wollter är inte gotlänning, han är kommunist.

Jag gillar inte honom heller så värst, men han råkade bara spela rollen som min namne, sjörövaren, en gång på 90-talet.

2008-05-11 @ 13:11:03
URL: http://gladjebloggen.blogg.se
Postat av: Ekelundskan

Aha - inga jämförelser i övrigt, alltså.
Jag förstår.
Kommunist - en utrotningshotad art...

2008-05-11 @ 13:42:35
URL: http://ekelundskan.blogg.se
Postat av: Inger

Förra sommaren såg jag Sven Wolter i badbyxor i Nisseviken, det hade varit bättre om han bara varit kommunist, he wasn´t sexy at all.

2008-05-11 @ 14:05:32
Postat av: GreenHeart

Måste erkänna att min kärlek till Sven lever kvar. Han satte mitt unga hjärta (m m...) i brand, har ni inte sett Raskens?, och en sån man glömmer man inte i första taget. Men jag har å andra sidan inte sett honom i badbyxor i Nisseviken (Ligger denna plats i Tomteland eller anspelar namnet på Svens okända sexuella preferenser?)

2008-05-12 @ 22:11:01
URL: http://gronabonansblogg.blogspot.com
Postat av: Agneta

Hej gröna hjärtat!
Du får gärna hålla fast vid din kärlek till kommunist-Sven, han har ju trots allt en gång utsetts till Sveriges sexigaste karl.
Nisseviken ligger på sydöstra Gotland. Hade det haft med tomtar att göra hade du väl känt till det, julfascist som du är.

2008-05-14 @ 21:59:43
URL: http://gladjebloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0