Gotland, min längtan* del I

Nu när den ljuva sommaren börjar nalkas tycker jag att det passar sig med lite stänk från Gotland då och då här på Glädjebloggen.

Jag kommer att skriva om platser, personer, händelser mm som jag tycker kan vara av ett visst intresse för folk som gillar Gotland eller som har för avsikt att besöka ön snart.

Först ut är faktiskt en av Sveriges mest framgångsrika vetenskapsmän, men ändå lite av en doldis.
Nämligen Christoffer Polhem: Han föddes på Gotland 1661 som Christoffer Polhammar, men adlades så småningom och fick då namnet Polhem.
Han har kallats den svenska mekanikens fader och utan honom hade vi kanske inte haft några slussar, ingen framgångsrik gruvindustri i Falun och definitivt inga Polhem-lås.

Han lever inte längre!

Men han finns att beskåda som staty i Visby och har flera skolor uppkallade efter sig, samt en gammal Gotlandsbåt. Undrar vilket av det han skulle värdesätta högst?

Jag tycker definitivt att han är värd en omnämnande här.

Kram
Agneta

*Titeln Gotland min längtan är titlen på en dikt av Gotlandsskalden Gustaf Larsson. Kanske det blir något om honom också här i framtiden. Vem vet.

Kommentarer
Postat av: Ingvar

what´s up, dåligt uppdaterad blogg? Kanske är det trädgårdsarbete som lockar istället för bloggande nu när det har blivit grannare väder. Förresten, man behöver inte gå på möten för att känslan av ankdamm skall infinna sig, det behövs bara en resa några mil öster ut.

2008-05-10 @ 12:50:01
Postat av: Agneta

Ja torkan har slått till även på bloggen. Dei ä så oskalplit torrt. Men väglage ä någlunde.

Jag har alltid trott att Afzelius var i Skåne när han skrev den, eller i södra Nicaragua, men nu förstår jag att han var i trakterna kring "Burg".

2008-05-10 @ 21:40:02
URL: http://gladjebloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0