Att leva som man lär

I går fick Ekelundskan med mig på en föreläsning om föräldraskap. Mellanbarnet tyckte det var bra att jag skulle dit så att jag kunde få bättre pli på hans syskon som han inte tyckte att vi lyckats lika bra med.

Föreläsningen tillförde väl inte så mycket ny information, men man gick därifrån med ganska bra självförtroende i sin föräldraroll, även om då barnen tycker att jag bara lyckats i ett fall av tre. Dessutom tycker jag att man skall stödja arrangemang på hemorten pm det finns möjlighet, vilket det fanns igår.

Det jag funderade på däremot var huruvida föreläsaren själv levt som han lärt? Han är far till 8 barn, har skrivit ett antal böcker, är ute och föreläser samt är en mycket framgångsrik barnläkare. För mig kändes det fullt tillräckligt för att fylla dagarna, men tydligen inte för honom. På fritiden är han nämligen fotbollsdomare.

Jag har verkligen inget belägg för mina misstankar, och jag gillade honom, men jag kan inte låta bli att fundera: Hur närvarande har han varit under sina barns uppväxt? Det är ju rätt så uppenbart vad han gjorde när han var hemma, om man säger så...

Kram
Agneta

Kommentarer
Postat av: Petra

Tänk att precis samma tanke slog mig i morse!
Det är därför vi inte håller på med sånt trams...
Förutom två gånger då...
Kram
Petra

2008-05-14 @ 22:20:52
URL: http://jalkling.blogg.se
Postat av: Mellanbarnet

Även barnuppfostran verkar vara nedärvt från morssidan att lyckas med en av tre, nämligen mellanbarnet det gjorde ju hon också.

2008-05-15 @ 08:50:29
Postat av: Agneta

Petra:3 ggr och en gräsare under älgjakten.

Inger: För att inte tala om hur bra hennes mamma lyckades med sitt mellanbarn. Ni två mellanbarn är ganska lika på många sätt. Den enda skillnaden är väl att bara en av er varit med på antikrundan.

2008-05-15 @ 13:50:20
URL: http://gladjebloggen.blogg.se
Postat av: Inger

Jo eller han med sitt mellanbarn för hon har ju körkort

2008-05-15 @ 19:12:36
Postat av: Agneta

Precis som gossen.

2008-05-15 @ 22:43:14
URL: http://gladjebloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0