Vem skall jag tro på?

Vid söndagsmiddagen frågade sonen om religioner och skillnaden mellan dem mm. Vi förklarade att t ex Judendomen och kristendomen är ganska lika och att Jesus var jude,  att Judendomen bara har den del av Biblen som innehåller gamla testamentet eftersom judarna inte har samma syn på Jesus som kristendomen m.m.
-Så Jesus trodde inte på sig själv då, undrade sonen.

Givetvis fanns det mycket man kunde svara på den frågan men istället väckte den tankar hos modern. Om inte Jesus tror på sig själv, är det då så konstigt om inte jag heller alltid tror. På mig själv. Eller Jesus? Vi kanske skulle göra en deal, Jesus och jag "om du tror på mig, så tror jag på dig"?

När vi klarat av Islam och Hinduismen och jag precis skulle gå in på Nirvana kom nästa fråga: Hur stöper man ljus?
Tvära kast kan man väl säga. Och det passar ju bra eftersom vi var i Indien.

Dottern förkunnade i alla fall att hon inte trodde på Gud, men på Jesus. Och jultomten, tilla hon för säkerhets skull.

Kram
Agneta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0