Torsdagskul

En gång för ganska länge sedan lanserade jag en familjeangelägenhet som döptes till "torsdagskul", just för att den skulle vara kul och infalla på torsdagar. Kravet var att det skulle vara en gemensam aktivitet för hela familjen som alla med nöje kunde delta i. Exempel på (de enda) aktiviteter som hittills genomförts är bl a badhusbad och bowling. Ett annat krav var att den skulle föregås av onsdagstråk onsdagsstädning som hela famlijen skulle delta i.

Och det var just den lilla detaljen som var det stora problemet i projektet, som gjorde att det strandade efter bara två torsdagar.

I kväll påminde något av barnen om att det var länge sedan vi hade torsdagskul. Jag kontrade med att säga att det var ännu längre sedan vi hade onsdagstråk och eftersom vi inte hade det igår heller var givetvis inte heller torsdagskulet aktuellt. Särskilt inte med tanke på att jag redan satt på mig pyjamas och det av tradition anses som en icke-ändamålsenlig klädsel vid sociala aktiviteter utanför hemmet.
Men snäll som jag är lät jag ändå familjen föreslå aktiviteter som vi hade kunnat göra om det hade varit så att vi skulle ha haft torsdagskul.
Dottern ville göra julpyssel, sönerna åka skridskor och maken leka juldag. Jag och toldeltiken Tuva tyckte annars att det skulle vara skönt att sova framför teven, precis som vilken vardagskväll som helst.

Ingen av oss fick väl precis som vi ville, men ingen var heller direkt missnöjd. Torsdagar är ju trots allt bara en vanlig kväll, fast lite närmare fredag än alla andra.

Och i morgon är det ju fredag och då kommer mina gotländska släktingar på besök. Med sig har de sina gotländska släktingar och lite kläder till barnen.
Så i morgon skall jag städa, det som inte blev gjort i onsdags. Måste låsa in alla värdeföremål och plocka av alla giftiga bär från buskarna innan de kommer. Men i övrigt är gotlänningar som vilka som helst, jobbar, deklarerar, tittar på idol och äter i stort sett samma mat som alla andra. Är möjligen lite mer benägna på lammkött än riksgenomsnittet.

Men kul skall det bli. Då får jag nog sminka mig och ta på rena jeans så att jag inte ser så där arbetslös ut, som jag egentligen är.

Kram
Agneta



Kommentarer
Postat av: Totte

Att maken ville leka juldag...

2008-12-05 @ 09:51:11
URL: http://thomasjalkling.blogg.se/
Postat av: Agneta

Totte:Ja, han vill läsa julevangeliet och åka till svärföräldrarna och äta struvor. Men han får vänta, tids nog glimmar juldagsmorgon.

2008-12-05 @ 14:37:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0