Tankar i juletid!

Nu tar Glädjebloggen snart jullov. Men först en uppdatering om vad som rör sig i mitt huvud en dag som denna.
Först och främst måste jag meddela att jag går in i julfirandet med största möjliga sinnesfrid.
Utan stress, utan ångset, utan bitterhet, utan några negativa tankar överhuvudtaget. Kanske lite vemod, kanske lite saknad men abslout inte mer.

Det praktiska är också så gott som avklarat. julgranen kläddes redan igår eftersom vi inte skall vara hemma så mycket i jul, så tyckte vi att vi kunde ta in den lite tidigare så att vi hinner njuta av den något i alla fall. Barnen fick härja fritt med påklädningen och det blev riktigt bra. Men allt fick ju inte plats, så dottern fick tillåtelse att klä juckapalmen och benjaminfikusen också. Det stör väl det estetiska sinnet lite, men jag försöker intala mig att det är lekfullhet och inte perfektion som skall prägla vårt hem i juletid. Det känns bättre då.

Egentligen skulle vi ha rullat köttbullar idag, men svärmor hann före. Det var ju lite synd eftersom jag lyckats komma över ett parti billig köttfärs på ICA.
Maken är ansvarig för maten. Han tycker att maten är mycket viktigare än vad jag tycker. Men han är ju skåning. Jag är mer inne på stämningsförhöjande åtgärder och att hålla Lars Norén borta från julfirandet. Jag har nog alltid känt det som min största uppgift i julfirandet, ända sedan barnsben.

Till min stora glädje är den traditionella uppesittarkvällen tillbaka i Sveriges Televisions tablå efter minst ett decceniums bortvaro. Det skall vara rimstuga, gammalmodigt, töntigt och folkligt precis som det var förr. Och så slipper man stå ut med en massa dragningar och miljonhysteri som man har i Bingolottos uppesittarkväll, som hittills varit det enda alternativet den 23 december.

Och i morgon skall jag tvinga barnen att se Kalle Anka. Så många gånger som jag tvingats se Svamp-Bob-fyrkant så är det inte mer än rättvist. Och Lasse Kronér skall ta oss igenom kvällen. det blir säkert bra. Jag har inga synpunkter varken på valet av julvärd eller honom. Det känns som om julvärden i första hand skall vara ett sällskap, en kompis i juletid för de ensamma och om han är rätt eller fel person för det kan inte jag avgöra.

När jag var barn hörde det till allmänbildningen att kunna den svenska kungalängden och ovanför svarta tavlan hade vi en plansch med samtliga kungar och deras regenttid från Gustav Vasa och framåt. Nu i de snabba förändringarnas tid, i mediasamhället hör det väl till allmänbildningen att kunna rabla samtliga julvärdar genom åren. Kanske sitter det en plansch över white-boarden i barnens klassrum där det står: 33f Kr-1994 e Kr Arne Weise, 1995 Lotta Bromé, osv.

Det var allt jag ville förmedla i juletid.
Glädjebloggen stänger nu för helgerna. Skall vi bestämma att vi ses igen den 8 januari 2009? Passar det er? Jag tror det blir bra.
Nu när det är jul så skall ni ändå inte vara uppkopplade och läsa bloggar, ni skall vara avkopplade och blanda groggar. Nej inte det sista. Det tycker jag verkligen att ni kan låta bli, det var bara som jag ville få till ett litet julrim. Jag förespråker en vit jul, verkligen.

Med detta vill jag önska er alla
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!

och tack för att ni läst Glädjebloggen under 2008.

Kramar till er från mig!
Agneta

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

God Jul på dig också & ha det riktigt gott och njut.

kram

2008-12-23 @ 14:04:18
URL: http://endelavoss.blogspot.com
Postat av: Totte

Du skriver inte ett ord om juldagens aktiviteter. Bakläxa! God Jul på dig och tack för att jag kunnat läsa Glädjebloggen under året.

2008-12-23 @ 14:42:31
URL: http://thomasjalkling.blogg.se/
Postat av: Anette

Vilken härlig läsning, full av positivism (heter det så?) och julefrid :-)

Hoppas att ni får en skön julhelg, puss på dig!

2008-12-23 @ 14:54:33
URL: http://an1str.blogspot.com
Postat av: Moster Mjölgumpa

God Jul och ett Gott Nytt År!



Jag är här den 8 januari igen.

2008-12-23 @ 17:44:27
URL: http://mjolgumpa.blogspot.com
Postat av: Ekelundskan

Jag är inte riktigt säker på att jag kan just den 8:e... Jag har ju lite å stå i och så...

Men annars tittar jag in den 9:e eller 10:e om det går bra...

Ja det var väl bara det...

Ja och så God Jul då såklart.

Och Tack.

Hälsa.

Kram

2008-12-23 @ 19:57:13
URL: http://ekelundskan.blogg.se/
Postat av: Jessica

Vill bara titta in och önska dig en riktigt god ju

Och den därsystern nära mig har väl kanske medtagit min present i morgon.

Ha det gott

stora varma kramen

2008-12-23 @ 21:21:39
URL: http://jh73.blogspot.com
Postat av: Jessica

Gulliga gulliga du!!

Jättetack för det kuliga boken.

Jag har jättekul när jag läser den. Har skrivit om dig och den på bloggen.

Stor kram

2008-12-25 @ 14:38:06
URL: http://jh73.blogspot.com
Postat av: GreenHeart

Ha det så himla skönt där borta på andra sidan havet. Lovar att jag ska bli bättre på att läsa denna glädjens blogg, kanske var 14:e dag(man ska ju sikta högt)kan funka under 2009?

Kanske t o m skriva i min egen... kvartalsblogg lite oftare?

Stor Kram

2008-12-25 @ 23:13:22
URL: http://gronabonansblogg.blogspot.com
Postat av: Anette

...och hur länge hade du tänkt ta bloggledigt då?? Det är faktiskt mellandag nu!



kram i alla fall

2008-12-30 @ 00:03:00
URL: http://an1str.blogspot.com
Postat av: Anette

åsså är jullovet slut.....hoppas att ditt icke-bloggande beror på att du har så många jobbintervjuer att springa på så att du helt enkelt inte hinner blogga. Undrar om du hinner läsa kommentarerna...bäst att jag skickar ett sms också.

kram på dig

2009-01-08 @ 09:24:41
URL: http://an1str.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0