Lusselelle

Idag är det luciadagen och det påminner mig om en episod för snart 25 år sedan. Jag jobbade som lärarvikarie i en skola på mellersta Gotland.
På morgonen hade vi haft traditionsenligt luciafirande varefter de sedvanliga lektionerna tog vid. I den klass jag skulle ha så skulle vi gå igenom subtraktion med uppställningar. Eftersom jag ville verka pedagogisk, min unga ålder till trots, så skulle jag ta ett exempel ur deras omedlebara vardag. Jag antog att alla barnen längtade väldigt mycket till julafton som barn brukar så här års. Därför kom jag på att de skulle få räkna ut hur många dagar det var kvar till julafton.
Så jag gjorde följande uppställning:
  24
-13

Jag bad barnen skriva upp talet i sina räknehäften och räcka upp handen när de räknat ut svaret. Blixtsanbbt räckte en av de svagaste eleverna upp handen och sa: 11.

"Bra Patrik" (jo, skolbarnen hette så på den tiden) "Berätta för din kamrater hur du gjorde när du räknade ut det"
"-Jo, jag tänkte på den där sången vi sjöng i luciatåget i morse, Lusselelle, lusselelle, elva nätter kvar till jul..."

Alla sätt är bra utom de dåliga.

Ha nu en underbar Luciadag allihopa. För egen del blir det julbord med bowling tillsammans med den närmaste släkten.

Kram
Agneta

Kommentarer
Postat av: Anette

Barn är ju bara så härligt okomplicerade!

Jag skulle velat se ditt ansiktsuttryck..

2008-12-14 @ 09:48:29
URL: http://an1str.blogspot.com
Postat av: Ekelundskan

Jag har aldrig riktigt förstått den där kombinationen bowling och julbord. För mig är det fullt jämförbart med att fira midsommarafton i en ishall eller ett badhus. Men jag önskar dig i varje fall en god Lucia - elva nätter före jul...

Kram A

2008-12-14 @ 19:47:13
URL: http://ekelundskan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0