Dag 1

För er som inte hade möjlighet att ta semester för att titta på Nyhetsmorgon kan jag berätta att det borde ni ha gjort. Inte så mycket för inslagets skull utan mest för att det var så otroligt skönt att sitta i pyjamas en måndagmorgon, med en kopp kaffe i handen och titta på kyrkan man döptes och giftes i i direktsändning och inte behöva tänka på mycket mer än att släppa ut hunden och hämta barnen.
En dag eller två kan man väl få känna så, utan att betraktas som arbetsovillig och samhällsfarlig? Jag har ju inte valt situationen själv, varför man får försöka göra det bästa av situationen.

Någon hattprovning blev det dock inte. Inte för att jag inte hade lust, för det hade jag verkligen. Jag hade nog tyckt det var kul. Men problemet är att det är så väldigt ont om hattaffärer nu för tiden.

Fram till för något år sedan fanns det faktiskt en hattaffär i Vinslöv. I den sålde man underkläder.
Den hette "Nya hattaffären". Det som skilde den från den gamla hattaffären var troligtvis att den gamla lades ner när den nya öppnades. Men nu är även den nya nerlagd och det går inte längre att skilja dem åt på det viset. Dessvärre har inte "Nya hattaffären" blivit ersatt med "Den ännu nyare hattaffären". Det är synd, för där hade jag annars kunnat tillbringa några timmar idag.
Men vi har en slakteributik i Vinslöv, och ett café. Inredningsmässigt går det nästan inte att skilja dem åt. Jag tror att de anlitat samma inredare. Som modell lär han ha haft en charkbutik i Polen på 1960-talet. Den stilen är väldigt gångbar och ändamålsenlig än idag. I slakteributiker. Funkar dock inte lika bra i cafémiljö, om jag får säga mitt.

Och så var jag på arbetsförmedlingen och träffade en myndighetsperson, en sådan som jag var fram till i fredags. Vi hade säkert en hel del gemensamt, myndighetspersonen och jag, förutom att jag hade något mindre skäggväxt. Men arbetsförmedligen är ungefär lika uppiggande som Fonus. Kunderna pratar inte, forslas hit och dit utan egen vilja och förväntar sig ingenting av framtiden.

I morgon skall jag nog förnya mig lite. Kanske titta på Nyhetsmorgon på lilla teven istället. Och så skall jag nog läsa del två av Norra Skåne före del ett. Och när barnen kommer hem kan vi spela det klassiska sällskapsspelet "Ålar och rulltrappor". Det kommer attbli en underbar dag, det känner jag på mig.

Kram
Agneta

Kommentarer
Postat av: Petra

NJUT!!!

Det är du värd!

Det låter helt underbart, skulle gärna gjort dig sällskap.

Tack för senast!

Kram

Petra

2008-12-01 @ 20:42:38
URL: http://jalkling.blogg.se/
Postat av: Ekelundskan

Jag instämmer med föregående talare.

Innan du vet ordet av är känslan av lyx ett minne blott, och du är tillbaka i vardagens gråa lunk.

När jag går till Arbetsförmedlingen brukar jag försöka intala mig att jag är där i rent studiesyfte. Om jag senare i livet skulle få ett arbete som just arbetsförmedlare kommer jag att veta exakt hur man INTE ska behandla människor (och djur). Jag tror att detta kommer att vara ett helt nytt fenomen inom förvaltningen och jag kommer att överösas med priser och utmärkelser...

Kram till dig - och hunden. Han måste väl ändå glädjas enormt över all tid han nu plötsligt får med sin matte...

2008-12-02 @ 00:17:55
URL: http://ekelundskan.blogg.se/
Postat av: Malena

Förslag på aktiviteter för daglediga:

Öppna hattaffär

Erbjuda sig att dekorera om unkigt café

Planera spahelg för väninnorna

2008-12-02 @ 13:27:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0