En vecka med Suntrip!

Nu är familjesemestern på Sicilien över och det är dags att summera.

Vi hade laddat upp inför resan på bästa sätt genom att titta på Sällskapsresan. Sönerna hade t o m lärt sig replikerna utantill och förväntningarna på vår egen resa var höga. Skulle det vara med någon Stig-Helmer, kom vi att träffa herr och fru Stork och vskulle det vara kallt på rummet fast vi betalat bränsletillägg? Vi reste ju med Suntrip, fast på svenska (Solresor) så förutsättningarna fanns för många likheter.

Det är ganska lätt att göra en resumé av resan eftersom dagarna mest bestod i att äta, sola, bada, äta. Utom för mig förstås, för jag köpte en "Brun-utan-sol" i tax-free-butiken på Sturup och sedan låste jag in mig på rummet och läste om fågelinfluensan tills det var dags att åka hem.
Fast en dag var vi i Palermo för att barnen skulle förstå att Sicilien inte bara är som på hotellet. Det skilde ganska mycket måste jag säga, så efter några timmar bland avgaser, slum, fartdårar och maffiabossar kändes det tryggt att komma hem till reservatet igen, där man kände sig trygg innanför bommarna.

På hotellet fanns det en särskild hörna på frukosten där bara svenskar fick tillträde. Dottern tyckte det var snällt. Själv beslöt jag mig att spra lektionen i segregation och apartheid till ett annat tillfälle och lät henne fortsätta vara en lycklig 5-åring. I den hörnan serverades fullkornsbröd eftersom svenskar på utlandssemester ändå måste ha rätt till sitt dagliga fullkornsbröd. Och så spelade man "the Ark" i högtalarna. Då kände vi oss kulturellt överlägsna eftersom "det svenska musikundret" inte finns någon annanstans och så tog det fokus från de svenska insatserna i OS.

Längs bassängerna trängdes feta greker, någon enstaka tysk och en och annan lång hårig italienare. Vissa längre och hårigare än andra. Bland annat en med Michel-Bolton-frisyr. DET var längesedan man såg en sådan, så det var trevligt.
Men det var svenskarna som tilldrog sig mest uppmärksamhet. Framförallt de vi kallade "Familjen". De hördes så mycket att alla visste namnen på dem när veckan var slut eftersom de ropade till varandra över pool-området. Socialt utsvultna personer som dök på varenda svensk för att berätta om sig själva, sina barn och tidigare semesterresor.

Och så var det 40-talisten och hans fru. Mina barn hade råkat ställa vår badväska lite för nära deras solstolar varför han riktade en rejäl spark mot väskan så att den flög iväg. Och är man svensk man, född på 40-talet med gymnasieutbildning och ölmage så är man ju van vid att sparka på allt som man anser vara i vägen för ens egen framkomlighet. Han gick ut tidigt varje morgon och ockuperade var sig 2 solstolar till sig och frun, ett par i skuggan och ett par i solen. För han har rätt till att ta för sig dubbelt så mycket som han egentligen behöver, för det har han alltid gjort. Att andra blir utan är inte hans problem. Han har ju trots allt betalat dyra pengar för resan. Och sandalerna han sparkade på väskan med var av dyrt märke liksom de för små badbyxorna. För han skall minsann göra av med sina pengar medan han lever. Inget skall gå vidare till barnen. Att han sedan fått ärva sina föräldrar, som haft sämre levnadsstandard än honom och att sannolikt även hans barn och barnbarn också får det, är ointressant. Snart blir han gammal, då förväntar han sig god och kärleksfull vård och det är vi som skall stå för den.
Det skulle du ha tänkt på innan du sparkade på min väska, Gubbjävel!

Italienskorna hade silverpaljetter på de flesta av sina kläder, det tänker jag nog inte ta efter. Och så har de siesta mellan 12.30 och 16.00, det kan jag tänka mig att ta efter, under förutsättning att jag får behålla min arbetstid mellan 08.00 och 16.30. Och så hade de figurnära kläder, där har jag inget val. Efter en vecka med all-inclusive-light är alla mina kläder figurnära. Fast all inclusive light var egentligen inget annat än helpension plus.

Sammanfattningsvis kan jag säga att Sicilien var ett mycket trevligt resmål som jag varmt kan rekommendera, inte så turistiskt. Solresor är en av de bättre arrangrerna, även om vi blev lite besvikna över light-versionen av all inclusive. Resesällskapet var underhållande om än inte på Stig-Helmer-vis. Vädret var kanon. 38 grader som varmast, men oftast runt 30-32 dagtid och 26-28 kvällstid.

Kram
Agneta

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Låter som en trevlig resa trots gubbjävlar och paljettdamer.

Ska bli roligt att ses i morgon igen, och visst är det dräkt och stilettklackar som gäller!(om inget annat så för att sparkas med...)

2008-08-24 @ 19:35:22
URL: http://endelavoss.blogspot.com
Postat av: sjuksyrran

Du är ju bara helt superskön!! Jäklars vad jag garvar. Din blogg sprider verkligen glädje! Känns skönt att vara tillbaka och tusen tack för dina inlägg!



Kram på dig!

2008-08-29 @ 12:42:46
URL: http://miljonresan.blogg.se/
Postat av: sjuksyrran

40-talist gubben är verkligen en slående porträttskildring. De är så sjukt löjliga och en skam för mänskligheten!

2008-08-29 @ 12:45:45
URL: http://miljonresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0