Hur uttalas Lucky Luke?

Igårdagens nätupplaga kunde man läsa om vad som hänt med gamla kändisar sedan de var i ropet. Det var Naken-Janne, Laura Palmer och Zeb Macahan. Men fortfarande lika tyst om Paul Paljett.

Apropå forntida hjältar så såg jag att Svenne och Lotta kommer till Hässleholm i jul. Jag skall nog inte stå på scenen tillsammans med dem, för det är det redan en i familjen som gjort, så det känns lite härmigt.
Samma person hade en idol i Western-serien "Alias Smith & Jones" som hette "Ben Murphy" fast hon trodde han hette Starring Ben Marfi, för det lät så när de sa det i början.

Visst är det så att barndomens utländska hjältar fortfarande heter som vi trodde då. Enid Blyton uttalades Enid Blyton och Lucky Luke hette typ Lacky Lack.
Har ni fler exempel?

Minns ni förresten Wahlströms ungdomsböcker med gröna och röda ryggar? Gröna för pojkar och röda för flickor. Finns de fortfarande? Man kanske skulle ta fram en gammal Kitty-bok igen eller hyra en film med Maklod?

Kram
Agneta

Kommentarer
Postat av: Inger

Så fanns ju även Jolly Jumper. För övrigt så gillade jag även Starring Dennis Weaver som spelade Mc Cloud och Starring Bruce Boxleitner som spelade Luke Macahan, kan ge mig fan på att dem är släkt med Starring Ben Murphy, det hörs ju på namnet.

2008-08-28 @ 19:51:33
Postat av: Agneta

Inger:Och därmed så avslöjaade du vem som uppträtt med Svenne & Lotta. Ville väl bara skryta lite.

2008-08-28 @ 20:09:12
Postat av: Nina Kristensson

Jepp! De gröna och röda ryggarna finns fortfarande. Har en dotter som börjat läsa dem! Nu finns dessutom Lättlästa Kitty-böcker....som om de var så särskilt avancerade innan! ; )

Du missad en härligt och rolig fest förresten. Kocken där hade ju som vanligt inte heller gjort så dåligt jobb och det är ju ett plus till.

Kram

2008-08-28 @ 21:31:24
Postat av: Vän av ordning

Ännu mer skrämmande är väl uttalen på de engelsk-klingande begrepp som dök upp när våra föräldrar var hyggligt unga. Och dessutom bitit sig kvar!



Hur uttalar ni, handen på hjärtat, bensinbolaget Shell?



Alla jag träffat säger "Schäll" istället för "Tjell" som det engelska ordet för snäckskal borde låta.



För att inte tala om BOWLING som i vårt land heter "Båvvling".



För övrigt tyckte jag att Pete Duel var mycket fränare i rollen som Hannibal Hayes än "Starring Bänn Mörfi" nånsin var som Kid Curry.



Dan Blocker är å andra sidan alltid Dan Blocker. Fundera en stund på den, kids.

2008-08-29 @ 01:05:36
Postat av: Inger

Ok, vän av ordning var alltså en Pete Duel-kille, jag tyckte Pete Duel var en mes. Dessutom föredrog jag "little Joe" framför Hoss, fast han blev väl präktig i rollen som Charles Ingalls i Lilla huset på prärien. By the way, är det nån mer än jag som sett ett gammalt avsnitt av Magnum på senaste, varken serien eller Tom Selleck håller i modern tid.

2008-08-29 @ 19:28:30
Postat av: Vän av ordning

Hoss är Gud. Dessutom hette Hoss' avlidna moder just Inger, och hade skandinaviskt ursprung. Bröderna Cartwright var märkligt nog; Halvbröderna Cartwright! Alla tre hade olika mödrar, men samma pappa. Pappa Ben. Som då på relativt kort tid, och ganska suspekt, avverkat tre fruar...



Jag har lyckats undvika Magnum på senare år, det är sällan fräna deckare håller längre än några år. Jag skulle dock gärna (av kult-skäl) se McCloud-avsnittet där Barbi Benton lanserades. En klassiker!

2008-08-29 @ 20:08:06
Postat av: Vän av ordning

Sen hoppas jag att Inger blandat ihop underbare Pete Duel med Roger Davies, som tog tog över rollen som Hannibal Heyes efter Duel's självmord nyårsafton 1971...



Roger Davies var en mes.

2008-08-29 @ 21:11:31
Postat av: Agneta

Nina:Jag har insett vad vi missade, men det kanske blir en repris om 2 år? Tjejträff på neutralt ställe mitt emellan H-holm o V-x-ö snart?

Inger o vän av ordning: Det bäddar för intressanta diskussioner på kommande släktträffar.

Era diskussioner får mig att tänka på lekklassikern "Gissa den tredje" med Harry Dajm. Rätt svar är Pat Boone för det kan ju inte vara Hoss i Bröderna Cartwright för han har ju hatt.

2008-08-29 @ 22:33:39
Postat av: Vän av ordning

Jo, det bör definitivt vara Pat Boone. Jesus, Hitler och Pat Boone. En komplett soffa.



Veckan innan var enklare; Honken, Tomten och Louis Pasteur.

2008-08-31 @ 08:24:28
Postat av: Agneta

Louis Pasteur var nästan löjligt enkel. Den var i nivå med sommarkrysset. Men Pat Boone var ganska klurig, även om det är ganska självklart egentligen.

2008-08-31 @ 19:53:19
Postat av: Malena

Neutralt ställe mellan Hässleholm och Växjö? Älmhult då eller? Ska vi göra nåt mer än shoppa på Ikea?

2008-09-01 @ 12:41:07
Postat av: GreenHeart

Bättre sent än aldrig kommer här en rättelse: Lucky Luke uttalas Lokki Lokk, såväl på 70-talet som år 2008. Så vet ni det; )

2008-09-07 @ 17:24:19
URL: http://gronabonansblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0