Borta bra.......

men hemma pest, tycker barnen i alla fall. Förmodligen för att hemkomsten till Vinslöv oundvikligen sammanfaller med skolstarten.
Vi har haft en go vecka på Sicilien och jag har en del att berätta därom, men inte ikväll. Istället tänkte jag koncentrera mig på vad som hänt här hemma och i världen utanför hotellreservatet medan vi var iväg.
En hel del små och stora händelser, roliga och tragiska, har utspelats under vår bortavaro och då är det ändå så ytterst lite jag känner till av allt som hänt.

Flygolyckan i Spanien var en frukansvärd händelse som inträffade dagen innan vi skulle åka hem. Vi hade tillgång till ett antal kanaler från olika länder och alla rullade upp samma helvetiska bilder. Av hänsyn till barnen valde vi att ha teven avslagen, varför vi inte insåg vidden av den förrän vi landat och vågade informera oss om den på riktigt. Men sista natten på hotellet hann jag med en hel del mardrömmar om vår stundande flygresa. Men det är naturligtvis marginellt i sammanhanget, med tanke på de drabbade. Usch jag ryser.

Jag ryser också när I sms:ade om hur hon precis kommit hem från begravningen av sin uppskattade chef som dog i sömnen bara 49 år gammal. Bara 7 år äldre än mig och med barn i mina söners ålder. Så än en gång, glöm inte att ta vara på livet. Lova, lova, lova!

En som precis börjat sitt liv däremot är en liten flicka som föddes på Visby lasarett i veckan. Därmed har ännu ett barn fötts med den stora förmånen att ha en skånsk och en gotländsk förälder. Ett efterlängtat barn som har tillgång till det bästa av två världar. Välkommen!

Och så har Sverige fått en ny mästare i sms-skickande, 17-åriga My Svensson från Hovmantorp vann nämligen SM i sms i veckan. Det är alltså Hovmantorps andra bidrag till kändisvärlden efter Charlotte Perelli. Vad säger man? Heja Hovmantorp, hoppas att ni lyckas på tredje försöket.

Och hemma i Vinslöv har barnens skola äntligen återinvigts efter hårt kämpande mot politiker och efter lång tid i trängboddhet. Men så fin den blev.
Invigningen var enligt uppgift högtidlig och bevakades av samtlig lokal media. Och många var det som hade följt uppmaningen om att  hissa flaggan, de som hade flaggstång i alla fall. Vi (aktionsgruppen) hade köpt ett vårdträd som nu planterats på en central plats på skolgården. Till trädet hörde en dikt som jag tänkte avsluta med ikväll. (Sen blir det inget mer, så gå och lägg er)

Låt mig få växa
Låt mig få växa här hos er
Låt mig få bli den första ni ser
Låt mig få gro iden takt som är min
Låt mig få växa i framtiden in

Låt mig få sträckas mot himmelens höjd
Låt mig få slippa bli kuvad och böjd
Låt mig få kramar titt som tätt
Låt mig få stöttning om jag hamnar snett

Låt mig få explodera i vårsolens sken
Låt mig få leva i varendaste gren
Låt mig få växa mig stadig och stark
Låt mig få växa på Söderpark

Kram
Agneta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0