Om Engla, för Engla, mot våldet

Jag fick precis ett sms där jag uppmanades att sprida nyheten om att ikväll kl 21.00 tända ett ljus i fönstret för Engla och mot våldet. Så må det lysa i alla fönster ikväll.

Den senaste tiden har i stort sett alla bloggar jag läst handlat om Engla och händelsen har inte lämnat någon oberörd.
Idag har bloggarna dominerats av mer eller mindre kreativa förslag på hur "42-åringen" skall straffas. Alla har de det gemensamt att det strider mot lagen och även mot min uppfattning i frågan.
Jag förstår och respekterar dessa åsikter och kan inte klandra någon för det. Däremot är jag som sagt av annan åsikt.
Det han har gjort kan eller skall aldrig någonsin förlåtas. Men våld föder våld och hämnd föder hämnd. Jag är inte helt säker på att om han får "smaka på egen medicin" i första hand känner ånger inför det han gjort mot tjejerna i Dalarna utan jag tror snarare att han tänker på att hämnas denna behandling och blir därmed ännu farligare den dag han släpps fri eller lyckas rymma.
Jag tror inte att problemet i hans fall är att han fått utstå för lite våld i livet.

Dessutom lindrar det knappast sorgen för de drabbade familjerna. Vad han förtjänar för behandling är en sak, vad som är bäst för samhället i stort en helt annan.

Och en sak till. Det finns alltid någon som älskar, en förälder, ett syskon, ett barn. Åven om den man älskar gjort sig skyldig till de värsta, vidrigaste av brott!

Kram
Agneta

Kommentarer
Postat av: Totte

Jag tänker tända ett ljus och uppmanar vidare i min blogg.

Jag vill ändå ifrågasätta mördarens möjlighet att få leva vidare. Tar man en annan människas liv på det sätt som Anders nu har gjort så vet jag inte om man är värd att få leva vidare. Det är en kanonsvår fråga som vi säkert kan diskutera i timmar med ett par flaskor rött på bordet. Det gör vi i höst, Agneta!

2008-04-14 @ 16:53:00
URL: http://thomasjalkling.blogg.se
Postat av: Ekelundskan

Att förlåta är inte lätt. Men varje dag onda människor äter av våra tankar har dom vunnit och vi förlorat. Dom förtjänar inte mer uppmärksamhet, jag tänker inte ge dom någon plats i min hjärna.
Jag tänder ett ljus för Engla. Hon får gärna ta plats i mina tankar.
Kram //A

2008-04-14 @ 18:55:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0