Anoder och katoder

Författaren och journalisten Stefan Andhé skriver i sin kåserisamling "Sök ljuset" att man kan dela in männsikor i två kategorier: de som kom över plinten på gymnastiklektionerna och de som inte gjorde det.
(Behöver jag säga att jag tillhör den sistnämnda?)
Han menar att man direkt kan avgöra vilken kategori en människa tillhör, bara genom att titta och lyssna på dem några sekunder. Jag tycker definitivt det ligger något i det.

Själv brukar jag dela in mänskligheten i anoder och katoder.* Männsikor som sprider positiv energi och dem som sprider negativ. Även dessa grupper är lätta att särskilja från varandra. Mycket lätt!
Anoderna är sådana som har lyskraft och i vars sällskap man trivs med sig själv. Katoderna däremot är sådana som direkt när/om man skulle drabbas av en liten gnutta självförtroende är framme och sparkar en på smalbenen.

Till Glädjebloggen hittar bara anoder. Katoderna skulle inte få för sig att läsa någon annans blogg.

Hur skulle Du vilja dela in mänskligheten? Fattiga och rika? Gotlänningar och fastlänningar? Män och kvinnor (originellt)? De som erkänner att de tittar på melodifestivalen och de som inte gör det (erkänner alltså)?
Kom med förslag!

Kram Agneta

* För Dig som glömde bort att lära Dig något på fysiklektionerna kan jag påminna om att anod och katod är den positiva respektive negativa polen på t ex ett batteri. Minnesregeln är PANK=Positiv Anod Negativ Katod.
Uttalsmässigt ligger betoningen på andra stavelsen, jämför klenod.

Kommentarer
Postat av: Ekelundskan

Jag vet inte hur man skulle överleva utan dina sedelärande slutsatser och berättelser.
Min indelning får nog bli folk som klär i badkläder och folk som följaktligen INTE klär i badkläder.
Min enkla teorin låter som följer: folk som - likt mig - INTE klär anser jag bejakar livet medans motsatt kategori anser att livet ska uthärdas. Simpelt kan tyckas, men ju mer man tänker på det desto mer inser man att det nog inte är så dumt tänkt.
Anoder och Katoder är en utmärkt indelning. Och eftersom jag mer än gärna läser din blogg är jag lättplacerad.
Intressant diskussion...
//Kram A

2008-04-14 @ 10:43:14
Postat av: Agneta

Med tanke på hur de senaste somrarna varit är det dessutom ganska ointressant om man klär i badkläder eller ej. Det viktigaste är om man kan bära en sydväst med värdighet.

Det ger heller ingen försommarångest i form av "Bara 3 veckor kvar till semestern, nu börjar det bli dags att banta så att man kommer i regnkläderna." Och ingen bikinilinje som behöver ansas och som bara framkallar svamp.

2008-04-14 @ 11:09:48
URL: http://gladjebloggen.blogg.se
Postat av: Petra

Åhh... det här var en god nyhet!
Att du med har hittat ut i cybervärlden!
Själv får jag stå o blogga för jag har idag cyklat till jobbet efter att inte ha suttit på cykel sen i höstas (inte smart). Hade en bedövad känsla i baken innan jag kommit ut ur byn...
Kram
Peppe

2008-04-14 @ 11:35:59
URL: http://jalkling.blogg.se
Postat av: Totte

Det var på tiden, Agneta. Kul att en anod som du kommer ut ur garderoben och blottar dig i bloggvärlden.
Absolut! jag ska tända ett ljus mot våldet ikväll. Det blir ett ljus i TV-rummet i den tredje perioden i matchem mellan HV-LHC!
Den här bloggen ska jag ha koll på!

2008-04-14 @ 15:17:08
URL: http://thomasjalkling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0