Nytt och spännande

I kväll är det premiär för Nya Aktuellt. Det är inte utan att man är lite spänd. Som ett barn på julafton, en tonåring på date eller en Norra Skåne-prenumerant på väg till brevlådan.

Jag har läst på lite så att jag vet vad jag har att vänta mig. Enligt svt:s egen beskrivning så skall programmet vara en blandning av Rapport och Aktuellt. Det gamla Aktuellt alltså. Grejen är att jag inte fattat vad det är för skillnad mellan Aktuellt och Rapport mer än att det går i olika kanaler vid olika tider. Men om någon kan förklara skillnaden så är jag mottaglig för information.

Men jag misstänker att jag inte märker någon skillnad mellan nya och gamla Aktuellt heller. Oftast hjälper det inte att sätta "Nya" framför oavsett om det gäller Nya Moderaterna, eller Nya Zealand.

Men ibland märker man om det händer något nytt. T ex skaffade jag en ny frisyr förra veckan, en sådan jag sett på bild. Och familjens reaktion lät förstås inte vänta på sig. "Häftigt men konstigt", dottern. "Har du tvättat mina jeans?" sonen. "Ofta", tonårssonen. "Mm" den wordfeudande maken.

Jag har inte bara ny frisyr utan även ny telefon, en sådan där populär modell med ett litet "i" i början. Enligt sonen så har alla som har en sådan det gemensamt att de slutat säga "mobil" om just sin mobil, utan de säger i stället "min iPhone". Jag tror minsann att hans iakttagelse är helt korrekt. Själv har jag slutat säga dammsugare, toastol och vinterdäck utan säger istället "min Hugin, min Ifö och mina Dunlop". Om telefonen säger jag dock bara "mobilen". Däremot testar jag just nu för första gången att blogga med den. Det går sådär får man väl säga. Jag började med inlägget lagom till Nyhetsmorgont började i morse och beräknas vara klar till påsk. Under tiden har jag missat såväl Nya aktuellt som barnens uppväxt.

Kram Agneta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0