Jag, en del av tolvstegsprogrammet

Påskdagen är här i all sin fägring. Kanske ännu fagrare i år än vad den brukar vara. Ja, det vill jag nog påstå. Jag gillar dessutom påskdagen bättre än juldagen. Juldagen kan lätt bli långtåkig, som långfredagen när man var barn.

Påskdagen i år skall däremot inte bli långtråkig, det har jag bestämt. Den skall bli roligare än juldagen, fast maken har ryggskott eller vad det nu är. Och det är ju inte lika kul.

En annan sak som inte heller är kul är att handla smink, eller åtminstone hudvårdsprodukter. Trogna läsare vet hur jag våndas och hur förvirrad jag blir när sådant måste göras.
Inte nog med att det är svårt att veta vilka, och inte minst uttala namnet på de, produkter man behöver. Nej, när man kommer hem har man fått med sig hyfsat stora varuprover som jag inte har en aning om hur och när de ska användas. Ska det tas före eller efter man sminkar sig? Ska det tvättas bort eller sitta kvar? Eller är det rent av det man skall använda för att ta bort allt det andra med, som man fick samtidigt? För tvål heter ju inte tvål utan helt andra saker. En enkel tumregel jag har är att låta allt sitta kvar. Har det börjat krackelera inom några timmar var det nog meningen att det skulle tvättas bort.

Sist visste jag vad jag ville ha men inte riktigt vilket märke eller vad det hette på parfymerispråk. Så jag frågade efter, citat "en slags ofärgad dagcreme som motverkar rynkor". Som tur var förstod hon direkt vad jag menade och jag fick med mig det jag ville ha. Trodde jag.
Men när jag skulle testa den så såg jag på burken att det stod "night" på den. Då fick jag  känslan av att jag nog fått fel produkt. Jag skulle ju ha något som man skulle ha på dagen. Men eftersom jag redan öppnat burken så kunde jag inte gärna lämna tillbaka den. Men vad skulle hända om jag använde en produkt som var avsedd för nattligt bruk på dagen? Ja inte vågar jag var den första att prova det i alla fall.

Dessutom fick jag prover på produkter som jag skulle ha före resp efter ett tre-stegsprogram som jag fick förra gången jag var där. Och när jag väl genomfört denna rengöringsprocess och känner mig helt ren, naturell och fri från tillsatser, det är DÅ jag skall använda min nyinköpta anti-rynkcreme som skall verka över natten. Men rynkor kan även uppstå dagtid varför man måste ha en annan antirynk-creme då eftersom det är andra sorters rynkor som är verksamma på dagen. 

Så snart har man kommit upp i hur många steg som helst. Som 12-stegsprogrammet  ungefär. Ni vet sånt  som man har typ på Nämndemansgården eller något. Fast jag har ju inte missbrukat något, utan vill bara vara fin. Så nu blir det väl att gå ner på halvtid för att hinna med. För man vill trots allt ha tid att gå på föräldrmöten och gå ut med hunden också.
Och massera makens onda rygg.

Kram
Agneta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0