Dagen efter ( nu i en uppdaterad och förbättrad version)

Och kungen var där och Håkon var där och Fredrik var där, och vad roligt att Daniels pappa var där...

Ja ungefär så kan det ha låtit i början på bröllopsmiddagen igår när alla skulle lära känna varandra. Fast det hade förstås tagit en förfärlig tid och det var ändå  en väldigt lång sändning. Själv tittade jag ju så mycket jag hade samvete till mellan damning, städning och sopsortering. Maken tittade sporadiskt och barnen inte alls. Fast när klockan närmade sig halv fyra samlade jag familjen för att äta bröllopståtra. En en våning hög chokladtårta från Almondy, dagen till ära prytt med ett 14 år gammalt brudpar i plast, som en gång prydde vår bröllopstårta. Och när vigselakten pågick och man såg hur lyckliga de såg ut så gick det inte att hålla tårarna borta. Jag snörvlade som om jag drabbats av hösnuva och försökte skylla på blommorna vi dekorerat bordet med.

Eftersom jag ville bilda barnen i ämnet berättade jag så fort jag kunde vilka prominenserna var som vandrade utmed blåa mattan. Om det var någon jag inte kunde och som såg kunglig ut så sa jag att det var en släkting till kungafamiljen, för det visste jag var sant. Oftast fyllde kommentatorerna i mina kunskapsluckor och när dagen var slut kände barnen till att alla kungligheter var släkt, inte bara med varandra utan även sig själva. Tänk ändå så märkligt att när man ändå möter så många människor från hela världen som kungligheter gör och så blir man kär i sin egen kusin, som råkar vara kronprins eller åtminstone storfurste. Tur att Victoria gick till gymmet den där dagen... Eller hur det nu gick till.

När vigseln var över och den mer militära delen tog vid var det makens tur att bli tårögd. Han berättde med högtidlig stämma för oss hur mycket bränsle ett JAS-plan drar och hur det var när han låg i lumpen.

Klänningen då? Jodå den fick komma ut ur garderoben eftersom "dottern prompt skulle se den". Givetvis kunde jag inte motstå att prova den än en gång i livet och döm om min förvåning så kom jag både i och ur den för egen maskin. Jag hade alltså inte gått upp nämnvärt sedan jag gifte mig. Eller rättare sagt, jag var nog inte riktigt den getingsmala brud som jag vill minnas. 

Men jag bytte om ganska snart eftersom jag var tvungen att gå till ICA för att komplettera bröllopsmiddagen. Dottern och jag dukade fint med kärlekstema och Faster Margits brasilianska tallrikar, som bara används när vi inte har gäster eftersom vi bara har 6 st.

Vår bröllopsmiddag bestod bara av två rätter, grillad kyckling (ekologisk så klart) och cokladpudding baserad på rättvisa kakaobönor och vispgrädde från lyckliga kor. Allt enligt brudparets önskemål.

Victoria hade själv valt att förrätten skulle bestå av kallgrönärtsoppa. Varför då kan man undra, när man kunde valt något gott som inte innehöll ärtor. Daniel å sin sida hade, enligt ryktet valt att Kayo skulle sjunga under festen. Tänk att man har möjlighet att välja precis vilken artist som helst från "det svenska musikundret och ändå väljer man Kayo. Vet inte om han fick välja fler sen.

Men den som inte blev berörd av hans tal måste vara en känslomässig analfabet. Och de tvivlare han inte vann igår de vinner han aldrig, så han behöver inte ens försöka. Eller för att trevestera Simple Reds gamla hit "If you don´t love me by now, you will never, never, never love me..."
Vackert så det gjorde ont.

Jag har också varit på bröllop den 19 juni en gång. Det var elva år sedan och det var en av mina allra käraste vänner som gifte sig. Det var fantastiskt vackert och trevligt bröllop fastän där inte var någon slup. En och annan sup blev det däremot - inte heller eftersom jag ammade vid det tillfället.

Inte nog med att jag varit på bröllop det här datumet, min syster fyller år den 19 juni också. Det är något kungligt med oss systrar har jag kommit på. Förutom att en syster fyller år på detta klassiska kungabröllopsdatum så fyller andra systern år på Sibylla-dagen. För er lite yngre läsare kan jag meddela att Sibylla var vid tiden för min systers födelse en synnerligen levande och känd prinsessa och tillika mamma till vår kung. Och själv är jag född på självaste Gustav-Adolfs-dagen. Vad betyder då det kan man undra? Inte ett skit förmodligen, men jag ville ändå berätta. Och kanske, kanske, kanske har det någon gång i historien, i de kungliga hovstallarnafunnits en gris som hette Agneta.

Kram
Agneta


Kommentarer
Postat av: Moster Mjölgumpa

Och jag är född på Karl XII dödsdag, ja inte samma år förstås...

2010-06-21 @ 19:53:31
URL: http://mjolgumpa.blogspot.com
Postat av: Anette

Och då måste jag berätta att jag är född på min helt egna dag - den 26 september. Jag tror året var 1967, men jag minns inte så noga. Det kan ha varit 1977 också...

Men däremot heter jag både Ingrid och Kristina som andranamn och det är ju väldigt prinsessigt...

2010-06-22 @ 11:26:33
URL: http://ekelundskan.blogg.se/
Postat av: Anette

och jag är minsann född dagen efter Björn Borg...däremot tror jag inte att någon Kunglig heter eller har hetat vare sig Anette eller Eva. Men man vet ju aldrig!

På själva bröllopsdagen satt jag på en filt på en vacker sommaräng tillsammans med ca 450 andra och bölade som vore det min egen dotter som gifte sig. Nu är ju det inte möjligt eftersoom jag inte har någon dotter men ändå!

2010-06-26 @ 14:45:42
URL: http://korstammorna.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Så länge sedan jag var här. Så dumt! Har redan skrattat mer under 4 av dina inlägg än under hela veckan. Från och med nu blir det dagliga besök - ska försöka på det på recept så jag kan sitta på arbetstid. Datorn hemma är täckt av ett tjockt lager barn... Tack för att du förgyller vår värld!

2010-07-01 @ 11:53:25
Postat av: Agneta

Moster M:Det är något speciellt med oss som är födda på kungliga dödsdagar. Inte för att jag vet vad, men något är det. Väl..?

Anette E:Ja en liten prinsessa är vad du är. Det har jag alltid tyckt.

Anette SS:Hade du varit under filten i stället, tillsammans med en a dessa 450 hade du kunnat göra dig en... En lika go som sin mamma

Ulrika:Tack det samma raring

2010-07-02 @ 22:34:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0