Mera jul

I går spekulerade jag om vem som skulle bli årets julvärd och i dag presenterades årets julklapp - Spikmattan.
Jag trodde faktiskt på en pärlplatta med bibliskt motiv, men den kanske inte slår igenom förrän nästa år.

Enligt Handelns utredningsinstitut skall ett av kriterierna för att bli utsedd till årets julklapp vara att den speglar den tid vi lever i. Och vad kan spegla detta krisens år bättre än en spikmatta? Man lägger sig ner på en spikmatta där hemma och utsätter sig frivilligt för en smärtupplevelse och inbillar sig att det är skönt. I alla fall om man jämför med hur det blir när man reser sig upp och möter världen utanför. En värld full av bankkrascher, arbetslöshet, svininfluensa och Anna Ankor.

Mot en sådan värld måste man rusta sig och härdas. Då kan man inte ligga på dunbolster. Nej, hårt och vasst skall det vara.
Om det sedan är hälsobringande eller ej med spikmatta lägger jag inga värderingar i, men tydligen finns det biverkningar även av långvarigt bruk av spikmatta. Inte så att någon börjat gå eller prata baklänges eller så, men dock förekommer symptom som nackont, försämrad cirkulation och trasig tröja.

Apropå biverkningar så är två av barnen nu influensavaccinerade. Dessvärre drabbades dottern av biverkningar efter sprutan. Hon fick så ont i armen att hon tyvärr inte kunde städa sitt rum. Men den typen av biverkningar har man valt att mörka i media. Som mamma känner jag mig faktiskt lite lurad.
Men som tur är kan hon fortfarande klippa, klistra, rita och slå sina bröder.

Kram
Agneta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0