Giftastankar

Nu i pingst är det många som har gift sig och bytt ringar, efternamn och saliv.

Jag tycker det är bra när folk gifter sig, för det blir så mycket enklare då. Då vet man vad man skall kalla den man lever ihop med. "Min man" eller "Maken" är ord som är otvetydiga, medan t ex sambo, särbo eller delsbo är könsneutrala och därför inte ger någon information om det är en man eller en kvinna man är i hop med, vilket ändå är av ett visst intresse. Och flickvän resp pojkvän bör vara förbehåller tonåringar, enligt min mening.

Jag tycker t ex att det är pinsamt när personer i Tommy Körbergs ålder kallar sin käresta "min flickvän". Fast det kanske inte var något bra exempel, för i hans fall rör det sig förmodligen om just en "flickvän". Men vad skall hon kalla honom, som inte varit pojke på evigheter? Lilla Gubben, kanske?

Kram
Agneta

Kommentarer
Postat av: Speja

Lilla gubben låter ju bra, tycker jag:)

Ha det fint!

2009-06-01 @ 11:32:04
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Postat av: Anette Kulas

Jag håller med. Känns mycket bättre nu att kalla han som jag delar brevlåda för min man. Vuxenpoäng...

2009-06-01 @ 22:19:45
Postat av: jessica

Me lite prickar på så.........

Mannen i mitt liv säger jag ibland, sambon ibland...eller bara "han där hemma"

stor kram

2009-06-02 @ 09:19:08
URL: http://jh73.wordpress.com
Postat av: Agneta

Speja:Ja det är inte helt fel, eftersom det är det han är.

Anette K:Fast du hade ju kunnat kalla honom VD:n.Men det kanske känns lite opersonligt.

Jessica:Ja båda funkar ju och kan inte missförstås.

2009-06-02 @ 21:22:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0