Plötsligt Lucia

Nu när det bara är knappt tre timmar kvar av årets luciadag kan man våga sig på att sammanfatta den. Fast idag har det inte varit så mycket lucia i familjen. Hade planerat att stiga upp tidigt och titta på luciamorgon på tv, men orkade inte riktigt, eftersom vi hade "lussevaka" med goda vänner i gårkväll. Den tiden är förbi då man orkade med både lussevaka och luciamorgon, samma år.

Innan vi slog oss ner vid hemmets julbord med familjerna J och K så hade vi besökt luciacermonin i missionskyrkan. Det var första gången vi var på detta arrangemang, men definitivt inte sista. Tror aldrig jag varit med om ett bättre och vackrare och varmare luciatåg IRL. Sonen hade tillsammans med sin street dance kompis, blivit inringd för att, iklädd musöron och svans, åka rullskridskor mellan kyrkbänkarna, ett uppdrag de klarade med beröm godkänt, om jag får säga det själv. Men det som imponerade mest var sånginsatserna och det proffessionella upplägget av hela konserten. Det var ljus och levande lucior, sockerbagare och gospelsång, TRIAD och Spice Girls. Det enda som saknades var väl i så fall "Då går jag ner i min källare", men den fick jag å andra sidan höra i kväll då SVT repriserade "plötsligt i Vinslöv".

Man kan konstarera att även Vinslöv har förändrats en del sedan 2001 då filmen spelades in. Butiker som lagts ner, tillkommit eller bytt plats. Hus som rivits och byggts upp, och fåglar som har ställts ut, burats in och hoppat upp på pinnarna. Eller grenarna...

Kram
Agneta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0