Jag är förälskad i livet

I går var Dan Hylander i Vinslöv.

Jag lovade Carina en recension så här kommer min version av vad som hände igår på Vinslövsdagen och på kvällen i Tallparken.
Själva Vinslövsdagen lyfte väl aldrig riktigt i år (heller). Men ideella krafter gör så gott de kan och brottas med problem som brist på folk, tid, pengar och ideér. Det måste man ha i beaktande i sammanhanget. Men jag kan åtminstone konstatera att arrangörerna har en del att lära av cirkusen när det gäller markandsföring. Inte en kotte kunde undgå att cirkusen skulle komma till byn i fredags.

Bäst på dagen var talangjakten. Så många duktiga och modiga barn det finns i Vinslöv. Återväxten är tryggad nu när Dan Hylander börjar bli lite gammal. Kompisen "Elle" var med och var fantastisk på scenen med sina blonda lockar och coola framtoning. Klart bäst om jag får säga mitt.
Och så filmades det en del under dagen.En inlines-åkande, kameraförsedd kvinna åkte runt bland folkmassorna och samlade material till det som så småningom skall bli en uppföljare till succéfilmen "Plötsligt i Vinslöv".

Kvällen inleddes med förfest hos Ulle-Gulle med vänner innan vi cyklade till Tallparken. Längs med vägen stod folk och ropade:"Ikväll kommer Dan Hylander till Vinslöv".
Maten var fantastikst god, det trodde jag inte om er "Melody". Jag trodde bara ni kunde baka pizza och servera öl till glada upprorsmakare.
Efter maten spelade hässleholmsbandet "Grönrock" upp till dans med kommunistmusik av Wiehe och Afzelius. Musik som jag gillar i all min borgerlighet. Till sin hjälp hade de fyra (eller var de fem?) superduktiga kvinnor i den lokala gruppen "Mixess".
Tänk att lite bra musik kan få de annars så krumma och orörliga benen att virvla runt på dansgolvet. Mirakel som inte ens stora eller små mängder alkohol kan åstdkomma.
Och jag dansade med maken. När hände det sist? Det måste ha varit i samband med att den kvinnliga rösträtten infördes 1921.

Men när klockan började dra sig mot midnatt hände det plötsligt: Dan Hylander hade kommit till Vinslöv. Han öppnade stort med "Såsom barn i Barcelona, när vi möttes som i trance, över Ramblas ljumma nätter, flöd vårt blod i febrig dans...." Aaaha, aha Farväl till Katalonien....." En stark öppning som var svår att toppa tänkte jag. Men han fortsatte med "Svart kaffe och poesi, svart kaffe och lite självironi" Som låt nummer fem kom den: "Hej Silver är du galen, i finkostym och blanka skor....." Då tänkte jag som så: Så här skall man ha det när man har det som sämst!

Sedan fortsatte gubben att rocka i ca en timme. Sen orkade han nog inte mer. Han fick bråttom ner från scenen och halvsprang ut därifrån. Varför?
Jag har tre teorier:
1/Han skulle med tåget
2/Han var kiss/ bajs-nödig
3/Han hade stulit en handväska och ville snabbt lämna lokalen innan någon hann upptäcka det.

Han passerade mig och maken på sin väg ut, så jag tog på honom och kunde konstatera att han var lika genomblöt av svett som alla vi andra.

Jag vill också klargöra en sak: Jag var inte den enda gotlänningen där, så om ni hör talas om en gotlänning som dansade på scenen framför Dan Hylander och blev utslängd av vakterna och som sedan kom in igen tillsammans med en kompis utklädd till en kamel så var det INTE jag.

Sammantaget var det en synnerligen lyckad kväll och jag tycker synd om alla de som inte var där, och det var ganska många det, även om det var många som var där också.
Stort tack till T & P samt M & C som förbarmade sig över vår lilla barnaskara medan vi förlustade oss i parken.

Apropå självironi kommer jag nog att skriva lite om det i morgon. Eller också skriver jag om något helt annat. Folke Bernadottes vita bussar kanske, eller eksem. Den som läser får se.

Kram
Agneta

Aaaaah, aaah farväl till Kataloooonien, aaaah.........................


Kommentarer
Postat av: Inger

....eller om en annan Folkes porslinsfågel kanske?

2008-09-07 @ 14:42:20
Postat av: Mrs G

Formel 1 avklarat. Allt gick väl. Ingen körde över sin mekaniker idag. Rätt man vann som vanligt inte, men ge honom en ordentlig bil så ska det nog ordna sig! Imorgon en ny dag och allt kan bara bli bättre.

2008-09-07 @ 18:21:12
Postat av: Ann-Sofie

Sjörövare Gottberg...måhända en gotländsk släkting?

Festade du bort brillorna igår eftersom du fick läsa boken utan?

2008-09-07 @ 19:49:28
URL: http://endelavoss.blogspot.com
Postat av: GreenHeart

"Jag lever, jag lever så enkelt och sant. Än har jag min plats här på jorden" som Dan och Py brukade sjunga.Sedan gårdagens nostalgitripp "down Memory Lane" har jag ånyo blivit den 17-åring jag innerst inne alltid varit. Vilken musik, vilken publik! Och det var faktiskt mina nyklackade skor som gjorde att jag föll för din man, jag lovar. Vad gäler kamelen hittade jag det ömsade skinnet på golvet så nu kan gotlänningen se ut hur som helst...

Kram

2008-09-07 @ 21:24:19
URL: http://gronabonansblogg.blogspot.com
Postat av: Anette

du har en utmaning/utmärkelse som väntar på dig på min blogg.....och Ann-Sofie - jag var först!

2008-09-08 @ 23:14:47
URL: http://an1str.blogspot.com
Postat av: Carina

Hej Agneta,



Fantastisk recension! Kvällen var faktiskt så underbar som du skriver! Vi dansade natten lång, jag har fortfarande ont i höften efter allt buggande! Vi erlade tom runt på efterfester till klockan fyra så gissa om vi var möra på söndagen! Känns att man börjar bli äldre, men vi längtar redan till nästa års fest!



Kram / Carina

2008-09-09 @ 21:01:19
Postat av: Agneta

Inger:Porslinsfåglar är ute, åtminstone i Vinslöv. Det skall vara en rapphöna i år. En uppstoppad.

MrsG:Ja det blir bättre och bättre dag för dag, bättre och bättre dag för dag. Bara glädje hjärtat rymmer osv.

Ann-Sofie:Jag har sällan brillor när jag festar och festar sällan när jag har brillor.

Greenheart:En gotlänning kan alltid se ut precis hur som helat. Det är asiaterna vi upplever som väldigt lika varandra.

Anette:Jag lovar att anta den inom kort.

Carina:Ja nästa år är det på riktigt, det här var mer som en förfest. Längtar redan. Vi får väl göra vårt bästa med att marknadsföra händelsen. I år var det tom någon som missat att Dan Hylander kom till Vinslöv!

2008-09-10 @ 16:02:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0