Motsägelsefullt

Ibland roar jag mig med att fundera över ord och dess innebörd. Det senaste i raden som dissekerats på mitt verbala operationsbord är "tacksamhetsskuld".
Är inte det ett mycket omaka ordpar? Att känna tacksamhet över något är en fantastisk och positiv känsla, medan att stå i skuld är något extremt negativt. "Den som är satt i skuld är icke fri".
Trots det hör man ofta personer som säger att de står i just tacksamhetsskuld till någon. Vilken känsla är det då som överväger, den fjäderlätta, lättburna tacksamheten eller den tunga bördan som skuld innebär?
Eller kan det vara så att den person som man bör vara tacksam gentemot får en att känna skuld? Personen i fråga kanske använder sin hjälpsamhet som ett medel för att skaffa sig makt över en annan människa.

Hur som helst vill jag uppmana alla läsare att vara tacksamma över allt det goda man har tillgång till, men känn för guds skull ingen skuld, utan njut istället!

Kram
Agneta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0