Vad är kärlek?

I går när jag väntade på tåget så såg jag en man som satt i sin bil med en kvinna vid sin sida. När tåget kom pussade han henne på kinden och smekte henne ver håret, innan hon gick ur bilen. Inget grovhångel, det skulle mycket väl kunna vara en far som tog avsked av sin dotter. Och när hon gick ur bilen så såg jag att hon åldersmässigt skulle kunna vara det.
Men eftersom hon hade ett uppenbart sydasiatiskt utseende så insåg jag att det knappast var på BB de träffats.

Så romantiskt tänkte jag. ..... inte.
Snarare kom jag att tänka på denna dikt av Gustaf Fröding:

Jag köpte min kärlek för pengar,
för mig var ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.

Hon hade bråttom av tåget. Undrar vart hon vart på väg.
1. Hem och duscha
X. Till en annan ensam svensk småföretagande gubbe
2. Till sitt jobb som städerska på sjukhuset

Jag tänkte att det enda de kanske hade gemensamt var drömmen om ett bättre liv.
Och om de kan ge det till varandra så inte mig emot.

Kram
Agneta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0